تغییر آدرس

  سلام

با توجه به تغییر آدرس این وبگاه  کاربران گرامی اطلاعات جدید را از طریق نشانی ذیل پیگیری نمایید:


http://kode1.mihanblog.com


با توجه به مشکل پیش آمده هیچ گونه پیامی از طرف مدیر سایت به دوستان ارسال نشده است.


آغاز دوباره

امام علي :   

ما أكَلتَهُ راحَ، و ما أطعَمتَهُ فاحَ .( غررالحكم، 9634)
 آنچه بخورى ، برود و آنچه بخورانى فراوان و پر بركت شود .

ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)

کلاس های ارتقاء علمی و پیشرفت تحصیلی از روز جمعه  اول آذرماه از ساعت 8 صبح

برگزارخواهد شد. دانش آموزان گرامی از ساعت 7و 45 دقیقه در آموزشکاه شهید قریشی

دخترانه و پسرانه حضور داشته باشند.

سپاسگزاریم

حس چشایی

حس چشایی

حس چشایی که توسط زبان تأمین می شود یکی از احساس پنج گانه است که در تشخیص شوری، شیرینی، تلخی، ترشی و تندی کمک می کند. تشخیص این مزه ها توسط جوانه های چشایی است که در کناره هاوروی زبان قرار گرفته است.
 

هدف:

این پروژه به بررسی این موضوع می پردازد که آیا حس چشایی مردم، تحت تاثیر دید آن ها قرار می گیرد.

 

سوال پژوهشی:

رنگ غذاها یا نوشیدنی ها بر درک افراد از طعم آن ها چه اثری می گذارد؟

 

دانش پژوهان گرامی برای انجام این پروژه چیزهایی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند:

1-  سه ظرف آب سیب

2-  رنگ های غذایی سبز و قرمز

3-  60 عدد فنجان پلاستیکی شفاف

4-  20 نفر برای آزمایش

5-  کاغذ و قلم

 

مراحل تجربی:

1-  با استفاده از رنگ های غذایی، رنگ یک ظرف را قرمز و رنگ ظرف دیگر را سبز کنید.

2-  20 فنجان آب سیب با رنگ غذایی سبز، 20 فنجان آب سیب با رنگ غذایی قرمز و 20 فنجان آب سیب بدون این که رنگی به آن اضافه کنید را تهیه نمایید.

3-  یک لیوان از هر رنگ را در مقابل هر یک از افراد مورد آزمایش قرار دهید.

4-  از فرد مورد آزمایش عطر و طعم لیوانی که رنگ قرمز دارد را بپرسید.

حس چشایی

5-  از فرد مورد آزمایش عطر و طعم لیوانی که رنگ سبز دارد را بپرسید.

6-  این بار از فرد مورد آزمایش طعم و رنگ لیوانی که رنگی به آن اضافه نشد را بپرسید.

7-  پاسخ های به دست آمده را یادداشت کنید.

8-  مراحل 3 تا 7 را برای همه افراد مورد آزمایش تکرار کنید.

9-  نتایج به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید. آیا رنگ های اضافه شده بر برداشت افراد به طعم و عطر آب سیب اثر می گذارد؟  آیا افراد در شناسایی طعم و عطر آب سیب با اضافه شدن رنگ دچار اشتباه می شوند؟ ( برای مثال آیا آن ها فکر می کنند رنگ قرمز طعم گیلاس به آب آن ها می دهد؟)

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=259434منبع

آزمون پایه سوم

آزمون دوره ای پایه سوم

جهت دست گرمی

ادامه نوشته

جهت دوره مطالب

« علوم »

1- زغال مداد كدام عنصر است ؟

الف) جيوه                       ب) زغال چوب                ج) مغز زغال                    د) كربن

2- نام علمي زنگ آهن ................. است .

الف) زنگ                       ب) زنگ آهن                 ج) اكسيد آهن                 د) هيچكدام

3- فرسايش خاك در اثر باران شديد چه نوع تغييري است ؟

الف) تغيير فيزيكي مفيد                                                                 ج) تغيير شيميايي مضر ر

ب) تغيير شيميايي مفيد                                                   د) تغيير فيزيكي مضر

4- كداميك از جملات زير درست نيست ؟

الف) اگر نيرو نداشته باشيم جسم حركت نمي كند      ج) با اهرم مي توان اجسام سنگين را بلند كرد

ب) تكيه گاه بايد هميشه در يك سر اهرم باشد              د) فرغون يك اهرم است

5- كداميك از موارد زير چشمه نور  نيست ؟

الف) ستارگان                 ب) ماه                              ج) خورشيد                     د) كرم شب تاب

6- از نظر پيدايش ، كدام جانور جديدتر است ؟

الف) دلفين ها                  ب) خزندگان                   ج) ماهي ها                       د) دوزيستان

7- باكتري ها به چه وسيله اي توليد مثل مي كنند ؟

الف) هاگ                      ب) دانه                             ج) دو نيم شدن                د) الف و ج

8- علت وقوع زمين لرزه چيست ؟

الف) آزاد شدن انرژي درون زمين                                 ج) خروج مواد مذاب درون زمين

ب) زمين لرزه و آتشفشان                                               د) آتشفشان

9- آتشفشان داراي .................

الف) يك دهانه و يك مخروط است                            ج) چند دهانه مجزا و چند مخروط است

ب) يك يا چند دهانه مجزا و يك مخروط است          د) يك دهانه مجزا و چند مخروط است

10- اولين مهره داراني كه به وجود آمدند كدامند ؟

الف) پرندگان                  ب) خزندگان                   ج) ماهي ها                       د) پستانداران

«اجتماعي »

1- نام درياچه اي كه كشور ارمنستان قرار ىارى ديست ؟

الف) سٍوان                       ب) خزر                           ج) مينگه چو                    د) اروميه         

2- صنعت يعني .............

الف) مواد اوليه را استفاده كنيم .                                   

ب) مواد اوليه را به كارخانه ببريم و كالا مصرف مي شود

ج) كالاهايي كه بلافاصله پس از توليد مصرف مي شود 

د) كالاهايي كه به طور غيرمستقيم به مصرف مردم مي رسد

3- مهم ترين است نفت خيز كشور ما استان ........... است .

الف) اصفهان                   ب) فارس                         ج) خوزستان                    د) بوشهر

4- مهم ترين محصولات كشاورزي ايران ........... و ............ است .

الف) پسته و خرما            ب) پنبه و چاي                ج) گندم و جو                 د) چغندر و نيشكر

5- بعثت يعني ...................

الف) برگزيده شدن حضرت محمد (ص) به امامت 

ب) برگزيده شدن حضرت محمد(ص) حكومت

ج) برگزيده شدن حضرت محمد (ص) به پيامبري 

د) برگزيده شدن حضرت محمد (ص) به رهبري

6- مهم ترين كار پيامبر در مدينه چه بود ؟

الف) دفاع از شهر مدينه                                                 ج) مخالفت با كافران

ب) تشكيل حكومت اسلامي                                          د) جنگ با ابوسفيان

7- بيعت يعني چه ؟

الف) برگزيده شدن حضرت محمد (ص) به پيامبري

ب) پيمان بستن با پيامبر براي مخالفت با دشمنان

ج) برگزيده شدن پيامبربه حكومت مدينه

د) پيمان بستن با پيامبر و اطاعت از دستوراتش

8- خوارج چه كساني هستند؟

الف) خوارج از ياران حضرت علي بودند و با معاويه به مخالفت پرداختند

ب) خوارج از ياران معاويه بودند و با علي (ع) به مخالفت پرداختند

ج) خوارج مردمي بي رحم و نادان بودند كه با علي (ع) به مخالفت پرداختند .

د) خوارج مردمي شجاع بودند كه به ياري علي (ع) پرداختند

9- استقلال يعني .................

الف) مردم خود قانون كشور را تصويب كنند

ب) مردم قوانين را خودشان اجرا كنند

ج) مردم خود اراده ي كشور را به عهده بگيرند

د) مردم خودشان بر فعاليت هاي قواي سه گانه نظارت كند

10- يكي از از راه هاي حفظ استقلال است ....................

الف) صرفه جويي           ب) خودداري از اسراف      ج) اطاعت از قانون اساسي          د) همه ي موارد

« هديه هاي آسماني »

1- ........................ ، به معني « يگانه پرستي » است .

الف) امامت                     ب) نبوت                          ج) توحيد                         د) معاد

2- بزرگ ترين و مهم ترين مسجد مسلمانان كدام است ؟

الف) مسجد كوفه            ب) مسجدالحرام             ج) مسجد القصي             د) مسجد قبا

 

3- « الله الصمد » يعني :

الف) خدا همتا و مانندي ندارد                                        ج) خدا فرزندي ندارد

ب) خدا بي نياز است                                                       د) بگو خدا يكتاست

4- كدام اصل از اصول دين در ارتباط با زندگي در جهان آخرت است ؟

الف)توحيد                      ب) نبوت                          ج) امامت                         د) معاد

5- نخستين كساني كه به دين اسلام ايمان آوردند ................

الف) حضرت علي (ع) و حضرت خديجه (س)           ج) حضرت فاطمه (س) و حضرت خديجه (س)

ب) حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س)                 د) حضرت زينب (س) و حضرت خديجه (س)

« بخوانيم و بنويسيم »

1- كدام يك از اسم هاي زير « مفرد » است ؟

الف) شاخساران               ب) زنان                            ج) درختان                       د) نغمه خوان

2- در كدام گزينه صفت وجود دارد ؟

الف) آفتاب و ماه و يك خط در ميان                           ج) من كجا طاقت تو را دارم ؟

ب) دوست دارم گريه با لبخند را                                    د) يار بي رحم و بي محبت او

3- معني كدام گزينه با توجه به املاي آن درست است ؟

الف)  هيرت : تعجب      ب) مقدص : پاك و پاكيزه             ج) ابداع : اختراع             د) خلاس : رها

4- براي توضيح بيش تر كلمه ها يا عبارت علامت .......... را به كار مي بريم .

الف) «   »                          ب) ]    [                           ج) :                                  د) (   )

5- كدام يك از كلمه هاي زير با « مجموع » هم خانواده است ؟

الف) جامه                       ب) اجتماع                       ج) جام                             د) رجوع

6- كداميك از كلمه هاي زير هم خانواده اند ؟

الف) گفت ، گفتار          ب) كلام ، كمال              ج) دانا ، توانا                    د) دشوار ، سخت

7- كداميك ، ضمير سوم شخص جمع است ؟

الف) من                          ب) تو                               ج) شما                             د) آن ها

8- كدام يك هم حال و هم گذشته را نشان مي دهد ؟

الف) مي پريد                  ب) مي نوشتند                 ج) مي دزديد                   د) مي برند

9- قافيه ها در بيت كامل « به نام خداوند خورشيد و ماه                        كه جان را به نامش خرد داد راه » كدامند ؟

الف) خورشيد و ماه        ب) ماه و راه                     ج) خورشيد و خرد          د) دل و خداوند

10- در بيت « من آن را ندانستم اندر كجاست                      پژوهيدن و يافتن با شماست » من چه نقشي دارد ؟

الف ) فاعل                      ب) مفعول                        ج) مضاف                        د) مضاف اليه                   

نمونه سوالات ابتدایی - علمی کاربردی


سوالات علمی کاربردی عملی 1

سوالات علمی کاربردی عملی 2

سوالات علمی کاربردی ریاضی پایه دوم

سوالات علمی کاربردی ریاضی پایه دوم 1

سوالات علمی کاربردی ریاضی کلاس سوم

سوالات علمی کاربردی علوم کلاس سوم

سوالات علمی کاربردی آموزگار پایه سوم

سوالات علمی کاربردی علوم پایه دوم

سوالات علمی کاربردی علوم پایه دوم 1

سوالات علمی کاربردی فارسی پایه دوم

سوالات علمی کاربردی فارسی پایه دوم 1

سوالات علمی کاربردی پایه چهارم گروه الف

سوالات علمی کاربردی پایه چهارم گروه ب

وسایل آزمون علمی کاربردی پایه پنجم

سوالات علمی کاربردی پایه اول سری 8

سوالات علمی کاربردی پایه اول سری 9

سوالات علمی کاربردی پایه اول سری 10

سوالات علمی کاربردی پایه اول سری 11

سوالات کاربردی پایه چهارم

سوالات ریاضی ویژه اردوی آموزشی 88

سوالات علمی – کاربردی فارسی پایه اول 88

سوالات علمی – کاربردی فارسی پایه اول 88-2

سوالات علمی – کاربردی پایه اول علوم 88

سوالات علمی – کاربردی پایه اول علوم88-2

مسابقات علمی – کاربردی پایه چهارم دبستان

http://portal.farsedu.irمنبع

آزمون پایه چهارم

آزمون های دوره ای پایه چهارم

جهت دست گرمی

ادامه نوشته

آزمون پایه پنجم

آزمون های دوره ای پایه پنجم

جهت دست گرمی

ادامه نوشته

باور


دانشمندان برای بررسی تعیین میزان قدرت باورها بر كیفیت زندگی انسانها آزمایشی را در « هاروارد یونیورسیتی » انجام دادند:


ادامه مطلب.....

ادامه نوشته

تفكرات منفی مثل من "پیشرفت" نخواهم كرد؟

تحقیقات نشان می‌دهند دانشمندان با مطالعه در زندگی 1900 داوطلب زن و مرد دریافتند افرادی كه از زندگی خود راضی هستند و به ندرت "تفكرات منفی" به خود راه می‌دهند به میزان 60 درصد موفق تر از افرادی هستند كه در زندگی خود افکار منفی دارند.

مولاى متقيان على(ع)

امام على(ع):

هر كس اهل مطالعه باشد در سايه مطالعه كتب، به آرامشى بسيار والا دست مى‏يابد

كه هرگز از او سلب نمی ى‏شود.

پاداش

براي مطالعه به خودت پاداش بده! 

تو هم مي‌تواني از اين روش استفاده کني و به خودت پاداش بدهي. اين جايزه مي‌تواند يک خوراکي يا تماس با يک دوست صميمي يا ديدن قسمتي از فيلم و کارتون مورد علاقه‌ات باشد.

اگر مطالعه با علاقه صورت بگيرد، بسيار سازنده و اثرگذار خواهد بود. مي‌تواني امتحان کني!

جدول برنامه ریزی

چگونگی استفاده از جدول:

همانطور که نمونه ای از جدول را در ذیل مشاهده می‌کنید.سطر های این جدول شامل دروس عمومی و اختصاصی شما و ستونها شامل ستون پیش بینی، روزهای هفته و ستون های جمع می‌باشد. شما می‌توانید نمونه قابل چاپ جدول را از اینجا بردارید.

اکنون به شرح بخش های مختلف جدول خواهم پرداخت:

ستون دروس:

این ستونی است که شما نام دروس مورد مطالعه در رشته خودتان را خواهید نوشت برای نمونه من دروس مر بوط به رشته ریاضی را نوشته ام.

ستون پیش بینی:

در ابتدا ی هفته با توجه به شناختی که از خود در هفته های گذشته کسب کرده اید و برنامه ای که پیش رو دارید پیش بینی می‌کنید که هر درس را چقدر بخوانید. توجه داشته باشید که این عدد نه زیاد آرمانی باشد که دست نایافتنی باشد و نه خیلی دست پائین که شما را برای بهبود رفتار مطالعه تحریک نکند.

ستون های ایام هفته:

در این خانه‌ها شما میزان مطالعه خود را پس از پایان آن یادداشت می‌کنید.مثلاً اگر شنبه ۱:۳۰ ساعت شیمی خوانده اید، ۳ ساعت حسابان و ۲ ساعت زبان آنها را مانند نمونه یادداشت کنید. این اعداد را می‌توانید با دورنگ به تفکیک نوع مطالعه (تستی / تشریحی) یادداشت کنید.

ستون جمع تفکیکی:

در این ستون کل مطالعه یک درس در طول هفته به تفکیک نوع مطالعه یادداشت می‌شود. اکنون که ۹ ماه تا کنکور مانده است نسبت مطالعه تشریحی به تستی باید حدوداً ۳ به ۱ باشد و هرچه به کنکور نزدیکتر می‌شویم این نسبت به نسبت ۱ به ۱ نزدیک تر گردد.

ستون جمع کل:

این ستون حاصل جمع ساعات مطالعه تستی و مطالعه تشریحی است که در ستون قبل نوشته اید.

ستون معلم و کلاس:

در این ستون ساعات شرکت در کلاس های آموزشگاه و یا تدریس خصوصی خود را بنویسید. البته توصیه می‌گردد که بیش از دو نیم روز خود را برای این کار اختصاص ندهید.

ستون نمره تراز:

برای داوطلبانی که در آزمون های آزمایشی شرکت می‌کنند لازم است تا نمره تراز خود را در دروس مختلف پس از گرفتن کارنامه مربوط به آن هفته یادداشت کنند.این به شما کمک می‌کند تا بفهمید که در چه درسی باید بیشتر مطالعه کنید و نقاط ضعف و قوتتان کجاست. معمولاً داوطلبان به درسی بیشتر علاقه دارند و بیشتر مطالعه می‌کنند لذا نمره بهتری می‌گیرند و باز چنین نتیجه می‌گیرند که در این درس امکان پیشرفت بیشتری دارند.اما واقعیت چنین است که ستون نمره تراز و جمع کل است که مبنای تصمیم گیری شما برای هفته آینده خواهد بود.

سطر جمع کل:
این سطر نشان می‌دهد که در چه روزی چه میزان مطالعه داشته اید مسلماً ساعات مطالعه در روزهای تعطیل برای دانش آموزان باید بیشتر از روزهایی باشد که به مدرسه می‌روند.

سطر فوق برنامه:

ما به هیچ وجه اعتقاد نداریم که داوطلبان کنکور باید زندگی خود را تعطیل کرده و فقط درس بخوانند؛ بلکه این مهم است که بدانند هدف آنها قبولی در کنکور است و هر چه در این راستا به آنها کمک نماید به همین دلیل بقیه فعالیت‌ها فرعی است و باید کنترل شود. لذا در این ستون ساعات رفتن به باشگاه،کلاس موسیقی و… را یادداشت کنید.به مرور خواهید دید که چه رابطه ای بین این عدد و پیشرفت درسی شما وجود دارد.

سطر خواب :

ساعات خواب خود را نیز بنویسید.باز هم می‌گویم این توصیه ناشیانه است که بگوئیم از خواب خود کم کنید تا بیشتر مطالعه کنید چرا که کیفیت مطالعه شما نیز افت خواهد کرد.برای افرادی در سنین شما با فعالیت متوسط ،روزانه ۶-۸ ساعت خواب کفایت می‌کند که می‌تواند خواب شب یا خواب وسط روز باشد. سعی کنید به جای اینکه شب بیدار بمانید و درس بخوانید صبح‌ها زودتر بیدار شوید.

سطر تلویزیون:

این سطر شامل ساعات تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه می‌گردد.به هیچ وجه جمع کل هفته در این ستون نباید دورقمی شود.این را بدانید که هر یک ساعت مشاهده تلویزیون یا مونیتور نه تنها یک ساعت از وقت مفید شما را هدر می‌دهد بلکه به اندازه نیم ساعت هم شما را خسته می‌کند. توصیه ما این است که برنامه‌ها را به کمک جداول موجود در روزنامه جام جم یا سایت صدا و سیما انتخاب کرده و یک یا دو برنامه را مشاهده کنید.مثلاً یکشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ شبکه سه فوتبال سری A باشگاه های ایتالیا و یا هرشب اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک و یا… .

خانه قرمز رنگ:

این خانه مجموع ساعات مطالعه و به عبارتی خلاصه کار هفتگی شما را نشان می‌دهد.عدد مندرج در این خانه خوب است بین ۴۰ تا ۶۰ ساعت باشد. در یادداشت های آینده در مورد ویژگی های این جدول بیشتر خواهم نوشت.

http://sarajahani.blogfa.com/post-242.aspx

ویژه باباها و مامانا

چگونه در فرزندمان انگيزه درس خواندن ايجاد كنيم؟

شما هم حتما مانند همه پدر و مادرها دوست دارید فرزندتان خوب درس بخواند، تکالیفش را تمام و کمال انجام بدهد و در مدرسه نمرات خوبی بگیرد تا بتواند وارد دانشگاه شود. شاید هم دلتان می‌خواهد فرزندتان خوب موسیقی تمرین کند یا نقاشیهای زیبایی بکشد تا بتواند در این رشته هنری به کمال برسد. اما چه باید کرد تا کودک برای رسیدن به اهداف بزرگ خود تلاش کند؟ در این باره بخوانید:
همه والدین دوست دارند فرزندشان بدرخشد و به موفقیت برسد. کدام یک از شما آرزو ندارد کودک خودرا از رسیدن به موفقیت شاد ببیند و با غرور به او افتخار کند. همه ما آرزو داریم در مسابقات علمی فرزندمان رتبه اول را کسب کند.
 
همه ما دلمان می‌خواهد در مسابقات ورزشی فرزندمان در تیم برنده باشد. با هیجان او را تشویق می‌کنیم و گاهی هم تشر می‌زنیم که بیشتر تلاش کند. وقتی هم که بلند گو نام فرزندمان را به عنوان برنده و رتبه اول صدا می‌کند، در پوست خودمان نمی‌گنجیم و انگار به بالای ابرها صعود می‌کنیم و این احساس نهایت آن چیزی است که ما آرزو داریم خودمان و فرزندمان آن را تجربه کنیم.
اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ چطور می‌توان کودک را وادار به تلاشی کرد که نتیجه‌ای درخشان داشته باشد. چطور می‌توان به کودک فهماند که چه کارهایی برای رسیدن به چنین پیروزی لازم است تا انجام دهد؟
 
1) اهمیت و الهام بخشی: همه ما به عنوان والدین وظیفه داریم اهمیت تلاش برای رسیدن به هدف مورد علاقه کودکمان را به او بفهمانیم. لازم است هدف مورد نظر را آنقدر برای کودک زیبا و جذاب تصویر کنید و آنقدر درباره آن با کودکتان صحبت کنید که کودک به راحتی اهمیت رسیدن به آن را درک کندو با تمام وجود بخواهد که به آن هدف برسد. مثلا اگر قرار است با هم به قله کوه صعود کنیم اگر کودک بداند که از آن بالا چه تصاویر زیبا و جذابی را تماشا خواهد کرد به طور قطع در بالا رفتن از کوه درنگ نخواهد کرد.
 
2) غیر ممکن ممکن می‌شود: اگر کودک بداند که این کار شدنی است مطمئنا تلاش بیشتری برای انجام عمل خواهد داشت. اما اگر کودک شک کند که می‌تواند به هدف مورد نظر برسد، برای رسیدن به آن تلاش چندانی نخواهد کرد. بنابر این احتمالات ممکن را برای کودکتان روشن کنید و به او کمک کنید تا رویاها و آرزوهای بزرگ داشته باشد. وقتی دخترتان با سادگی می‌گوید می‌خواهم فضانورد شوم توی ذوقش نزنید و نگویید زنها نمی‌توانند فضانورد شوند (با رفتن یک زن ایرانی به فضا دیدید که این هم غیر ممکن نبود!) بلکه سعی کنید به او بفهمانید که برای دست پیدا کردن به این درجه علمی چه مراتب دیگری را باید بگذراند. صبر نکنید فرزندتان به دبیرستان برود و سپس شروع به فکر کردن درباره راه‌های رسیدن به آرزویش بکند. اگر می‌خواهید فرزندتان در درسهایش موفق شود باید ازکوچکی شروع کند. به کودک نشان دهید که برای رسیدن به خواسته‌اش لازم است درس خواندن را از همین حالا شروع کند. داستانهایی درباره کسانی که موفق شده‌اند و به مدارج علمی بالا رسیده‌اند برایش تعریف کنید و کتابهایی درباره زندگی دانشمندان و مخترعان برایش بخوانید. آنوقت فرزند شما می‌فهمد که برای آرزوهای بزرگ باید قدمهای بزرگی هم بردارد.
 
حواستان باشد مسیر پیش رو و داستان گذشتگان را آنقدر با اغراق برایش بازگو نکنید که خیال کند طی چنین مسیری برای او غیر ممکن است. به او اجازه دهید خیال‌پردازی کند و اگر هر روز شغل آِینده‌اش را عوض می‌کند به او خرده نگیرید و بگذارید کفه ترازو را سبک و سنگین کند و بالاخره هدف نهایی خود را انتخاب کند. به او بگویید که اگر درسهایش را با دقت بخواند و با پشتکار تمرین کند، دانسته‌ها و توان علمی‌اش آنقدر زیاد می‌شود که درهای بسته به سادگی مانند یک معجزه به رویش باز می‌شوند.
 
3) دوست خوب غنیمت است: مطمئن شوید که فرزندتان با کودکانی درسخوان و پر تلاش دوست شده است. وقتی فرزندتان کوچکتر است به راحتی می‌توانید روی انتخاب دوستانش نظارت داشته باشید. اما در سالهای بالاتر بهتر است با انتخاب مدرسه‌ای خوب، محدوده دوستانش را انتخاب کنید. هر چه فرزندتان با بچه درسخوانها معاشرت کند، احتمال موفقیتش بیشتر خواهد شد. چون کودکان معمولا خودشان را با محیط سازگار می‌کنند و قرار گرفتن در بین اینگونه بچه‌ها نوعی رقابت سالم در بینشان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در درس خواندن و تلاش بیشتر از هم سبقت بگیرند. شما به سادگی می‌توانید از ایجاد حس رقابت برای تشویق فرزندتان به تلاش بیشتر استفاده کنید. البته یادتان باشد برای ایجاد چنین حسی نباید موفقیت کسی را بر سر فرزندتان بکوبید و او را با دیگران مقایسه کنید.
چون این کار اثر معکوس خواهد داشت. اگر کودکتان در مدرسه ضعف نشان می‌دهد هیچ گاه او را بی عرضه و تنبل نخوانید و تنها از او بخواهید تا تمام توان و تلاشش را بکند و نه فقط از بخش کوچکی که قبلا بکار بسته.
 
4) تشکر، قدردانی و جایزه: با وعده دادن یک پاداش ملموس بسیار ساده‌تر می‌توان انگیزه یک کودک را برای تلاش حفظ کرد. وقتی کودک بداند علاوه بر رسیدن به موفقیت یک جایزه مورد علاقه‌اش را نیز از والدین دریافت خواهد کرد، انگیزه‌اش برای کوشش بیشتر خواهد شد.
انگیزه برای ادامه داشتن به تشویق نیاز دارد. جایزه اولین کلمه‌ای است که پس از به زبان آوردن تشویق به ذهن می‌آید. همه ما حتی بزرگسالان هم مانند کودکان از جایزه گرفتن خوشحال می‌شویم و انگیزه بیشتری برای تلاش پیدا می‌کنیم. اگر شما هم دلتان می‌خواهد کودکتان بیشتر تلاش کند تا موفق شود هر بار که تلاش خوبی در جهت درست انجام می‌دهد او را تشویق کرده و به او جایزه بدهید.
حتی برای هر قدم کوچکی که بر می‌دارد. همه ما عادت داریم بر کارهای خود نظارت و قضاوت کنیم. ما خودمان را به خاطر یک اشتباه کوچک متهم کرده و این به نظرمان یک شکست بزرگ می‌رسد. بنابر این اگر تلاش کودک نادیده گرفته شود او احساس شکست کرده و اگر تشویق شود به زحمات خودش افتخار می‌کند.
 
جایزه‌ای که مشخص می‌کنید برای رسیدن به یک هدف مشخص باشد و مطمئن شوید که کودک متوجه شده است که این جایزه برای چه هدفی است. جایزه باید از بین چیزهای مورد علاقه کودک و متناسب با سن او باشد.اگر کودک سی دی دوست دارد برای او کتاب جایزه نخرید. در ضمن فقط قول جوایزی را بدهید که از پس آن برمی‌آیید.
 
5) پشتکار: مسیر به سوی هر هدف ارزشمندی دارای پستی و بلندی و موانع و ناامیدی‌هایی است. به همین علت لازم است کودک بیاموزد که چگونه گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و روی پای خودش بایستد.
بد نیست بدانید پشتکار یک رفتار آموختنی است. به کودک یاد بدهید بر روی هدف تمرکز کند نه روی موانع! خود ما الگوی اول برای کودکمان هستیم. اگر ما با یک مانع کوچک در زندگی روزمره، از کوره در برویم و از تلاشمان دست برداریم، کودک هم یاد می‌گیرد. اگر ما درعمل پشتکار را به فرزندمان یاد ندهیم انتظار داریم چه کسی این کار را بکند؟ البته می‌توانیم با تعریف کردن داستان و سرگذشت دیگران و دیدن فیلم و کارتون هم پشتکار انسانهای با انگیزه و هدف راستین را به فرزندمان نشان دهیم و چه بهتر که این داستان واقعی و سرگذشت یکی از نزدیکان کودکمان باشد.
 
6) الگو سازی کنید: اگر خود شما الگوی خوبی نبوده‌اید و حالا چوب درس نخواندنتان را می‌خورید، از احساس خود و پشیمانی تان با گذشت زمان برایش بگویید. اگر در نزدیکان خود آدمهای موفقی هستند که می‌توانند الگوی کودکتان باشند از آنها خواهش کنید با کودکتان صحبت کنند. اجازه دهید با آنها از نزدیک گفت‌وگو کند و درباره رازهای موفقیت و رسیدنشان به هدف اززبان خود آنها بشنود.
 
7) زمان را از دست ندهید: انگیزه دادن به کودک مانند پدرو مادر بودن یک وظیفه دراز مدت است. اگر از سنین پایین این کار را شروع کنید و تمام روشها را در کنار عشق و محبت فراوان به کار ببندید مطمئن باشید که نتیجه خواهید گرفت.
نویسنده: مهشید چایچی

حال می پردازیـم به 20 راز مــــهم در خصوص مطالعه کــردن :

 1- سعی کنید آنچه را که می خوانید در ذهن خود تجسم کنید زیرا تجسم، سنگ بنای حافظه است.

2- توجه داشته باشید که هرکس نمره ی بیشتری می گیرد، باهوش نیست بلکه از وقت و نیروی خود استفاده ی خوبی می کند و شیوه ی صحیح مطالعه را می داند.

3- اساس خواندن فعال، طرح سوال است. خواننده ی فعال در حین خواندن، دائماً سوال طرح می کند.

4- اگر میخی بیشتر در چوب فرو رود دیرتر جدا می شود. اگر مطالب به خوبی فهمیده و به درستی در حافظه ی بلند مدت ثبت شوند دیرتر فراموش می شوند.

5- وقتی می خواهید کتابی را بخوانید آن را به بخش های کوچک تقسیم و زمان خواندن آنها را مشخص کنید، زیرا هرچه مطالب به بخش های کوچک تر تقسیم شوند یادگیری آنها راحت تر خواهد بود.

6- درس خواندن موثر، خط کشیدن زیر سطرهای کتاب نیست. مطالعه ی فعال شامل خواندن، نوشتن، تکرار و مرور است.

7- 60 تا 90 دقیقه مطالعه و 5 تا 10 دقیقه استراحت را همیشه به خاطر بسپارید.

8- بعد از گذشت 24 ساعت از مطالعه، حدود 80 درصد از مطالب فراموش می شوند با مرور صحیح از این فراموشی جلوگیری کنید.

9- از نشستن به حالت لمیده پرهیز کنید، درست نشستن، درست نفس کشیدن و تابیدن نور از منبع مات، از لزومات یادگیری هنگام مطالعه است.

10- نکته های مهم درسی و کلاسی را به صورت کلیدی بنویسید.

11- نکته های کلیدی، کلماتی هستند که بیشترین معنی را در بر می گیرند.

12- جواب های زیبا، همیشه به دنبال سوال های زیبا می آیند. (اهمیت طرح سوال قبل از خواندن)

13- سعی کنید تا حد امکان در یک مکان مطالعه کنید. از مطالعه در پارک ها و مکان های شلوغ خودداری کنید.

14- قبل از شروع مطالعه و بعد از پایان مطالعه، کمی استراحت کنید.

15- با علاقه و اشتیاق و برای رسیدن به هدف درس بخوانید نه از روی اجبار

16- سعی کنید هنگام شب و قبل از خوابیدن، آنچه را که در مدت روز خوانده اید یکبار دیگر مرور کنید.

17- موضوع های مشابه (مانند زبان عربی و زبان انگلیسی) را پشت سرهم مطالعه نکنید و بین آنها فاصله بیندازید.

18- بعضی از دانش آموزان هنگام مطالعه، سرشان را پائین انداخته و از صفحه ی اول شروع به خواندن می کنند که این روش نادرست است.

19- خواب، به بهبود حافظه ی بلند مدت کمک می کند بنابراین هنگام امتحان، مدت زمان خواب خود را خیلی کم نکنید و به اندازه ی کافی (6 تا 8 ساعت) بخوابید.

20- مطالب را حفظ نکنید چون به زودی فراموش می شوند سعی کنید مفهوم آنها را بفهمید زیرا زمانی اطلاعات به خوبی در حافظه ی بلند مدت جای می گیرند که کاملاً فهمیده شوند.

چگونه درس خواندن را شروع کنیم تا بتوانم موفق باشیم

یکی از ایرادات عمده دانش آموزان در اینکه نمی دانند چگونه درس بخوانند، در عدم شناخت از خود است. دانش آموزان یا خود را خیلی قوی و یا خود را خیلی ضعیف در نظر می گیرند و از تجربه دبیران و یا مشاوران خود کمک نمی گیرند و بیشتر تمایل دارند حرف خودشان را اجرا کنند. دانش آموز چون شناختی از خودش ندارد برنامه ای درسی که می ریزند بر پایه تخیلات و حالت ایده آل است. به مثال زیر توجه کنید:

 

ساعت 3:30 به منزل می رسم از ساعت 3:40 تا 5:40 درس و بعد 10 دقیقه استراحت دوباره از ساعت 5:50 تا 7:50 درس، 10 دقیقه استراحت و دوباره از 8 تا 10 درس و 15 دقیقه برای شام و دوباره درس از ساعت 10:15 تا 12، در این برنامه زمان مطالعه 2 ساعت گذاشته شده است.

در حالیکه مطالعات علمی نشان داده است که ساعت مطالعه مفید بین 60 تا 90 دقیقه است. مورد بعدی استراحت است. دانش آموز بعد از مدرسه باید یک استراحت 30 تا 45 دقیقه ای داشته باشد که می تواند خواب کوتاه یا بصورت دراز کشیده بر روی تخت، کتابی یا مجله ای مورد مطالعه قرار گیرد، سپس درس را شروع کند. کدام درس؟ درسی که همان روز در مدرسه مورد تدریس واقع شده است. به عبارت دیگر درس همان روز را همان روز بخوانید، نگذارید درس ها جمع شود. خوب، از چی بخونیم؟ ابتدا مباحثی که درس داده شده است را از روی کتاب درسی مطالعه کنیم همراه با جزوه دبیر، سپس نمونه تست و یا تمرین تشریحی آن را حل کنیم. مشاهده می کنید که این امر احتیاج به زمان 2 ساعته ندارد. حال پس از این زمان، به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید، دقت شود سعی کنید در این زمان استراحت، تلویزیون نگاه نکنید. یکی از استراحت های اشتباه دانش آموزان تماشا کردن تلویزیون است. در این حالت در ظاهر مغز استراحت می کند ولی در باطن در حال پردازش اطلاعات گرفته شده از چشم است، ما باید به مغز استراحت بدهیم نه به جسم کالبدی خودمان پس چکار کنیم؟ می توان راه های زیر را انتخاب کرد:

1- دست و صورت خود را بشوئیم

2- روی زمین یا مبل یا تخت دراز بکشیم

3- یک موسیقی خوب گوش دهیم

 4- در خانه به والدین خود کمک کنیم

5- ...،

بعد از این استراحت دوباره شروع کنیم به درس خواندن 60 تا 90 دقیقه ای. در مورد تلویزیون سعی کنید در طول هفته یک برنامه سریالی و اگر اهل ورزش هستید یک برنامه ورزشی را انتخاب کنید.اگر قادر به کنترل خود در تماشای تلویزیون نمی باشید از والدین کمک بگیرید که شما را کنترل کنند. خوب روزی چند ساعت با این فرم مطالعه کنیم! برای دانش آموزان عادی 3 تا 4 ساعت برای پیش دانشگاهی ها 4 تا 6 ساعت و برای فارغ التحصیلان 8 تا 9 ساعت باید به این حالت مطالعه شود. در ضمن تغذیه را نیز نباید فراموش کنیم. متأسفانه بیشتر بچه ها اهل صبحانه نمی باشند و بجای صبحانه از پفک و چیپس و فست فود استفاده می کنند در حالیکه صبحانه کامل (نان و پنیر و کره و عسل و چای شیرین و شیر) موجب قند رسانی به مغز و تمرکز زیاد ذهن در ساعات اولیه صبح می شود.

سعی کنید از مواد غذایی بی انرژی مانند نان باگت، سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر، چیپس، پفک، نوشابه تا جایی که می توانید دوری کنید اگر برای شما این امر سخت است، میزان آنرا بتدریج کم کنید. برای آنکه تمرکز بهتری پیدا کنید سعی کنید از غذای گیاهی و گوشتی مفید بهره ببرید مانند قورمه سبزی، بورانی، سالاد فصل، خورشت کرفس، ماهی، تن ماهی به عبارت بهتر، صبحانه کامل، ناهار نسبتاً کامل ولی شام باید ساده باشد. در مورد خواب شب سعی کنید که شب زنده داری نکنید باید حدود 11:30 تا 12 شب حتماً بخوابید، بدن به خواب بسیار احتیاج دارد. در صورت بی خوابی سعی کنید با مطالعه کتب دروس عمومی بخوابید که هم به بی خوابی شما کمک کند و هم به درس های مدرسه

ادامه داره

نمونه سوالات درس به درس جغرافیا پايه ي پنجم از درس 8 تا 16

درس  : جمهوری آذربایجان

الف) پاسخ صحیح را با علامت * مشخص کنید .

1-کشور جمهوری آذربایجان در کدام جهت کشور ایران قرار دارد ؟

الف) شمال غربی  ب) شمال شرقی  ج) غرب   د) شرق

ادامه نوشته

ریاضی مقدماتی پایه پنجم

2- محمد روی ...........16 نقطه و16 نيم خط پيدا کرده ا ست پس معلوم می شود که نقطه چين

1) خط بوده                  2 ) نيم خط بوده             3 ) پاره خط بوده                 4 ) بستگي دارد      

3- اگر دو خط با خطی موا زی با شند در نتيجه آن دو خط نيز نسبت به يکديگر ..........

1) عمودند                    2 ) متقا طعند                3 ) موازيند                          4 ) معلوم نيست

4- با در نظر گرفتن عبا رت زير کدا م گزينه درست نيست ؟

            {  ا ز نقطه ی وا قع در خارج يک خط فقط يک خط می توا ن رسم نمود که با آن خط .......  }

1) موا زی با شد            2) عمود با شد               3) متقا طع با شد                  4) موارد اول ودوم

5- دو خط که فقط يک نقطه ی مشترک دا شته با شند  نسبت  به هم چه حا لتی د ا رند ؟

1) موا زي                   2 ) متقا طع                 3 ) منطبق                       4 ) موارد اول و سو م

6- اگر اعداد زوج « 2 تا 30 » را با هم جمع کنيم حا صل چه عددی می شود ؟

1 ) 240                     2 ) 930                       3 ) 225                          4 ) 32

7- مجموع سه عدد فرد متوا لی « 99 » ا ست عدد بزرگتر ، کدا م ا ست ؟

1 ) 31                       2 ) 25                         3 ) 35                            4 ) 33

8- حا صلضرب دو عدد زوج « 20 » ا ست مربع عدد کوچکتر چند ا ست ؟

1 ) 100                     2 ) 4                           3 ) 16                            4 ) 1

9- کدا م گزينه درست نيست ؟

1 ) تفا ضل دو عدد زوج ، زوج می شود                      2 ) تفا ضل دو عدد زوج و فرد ، فرد می شود

3 ) مجموع دو عدد زوج ، زوج می شود                      4 ) مجموع دو عدد زوج و فرد ، زوج می شود

10- کدا ميک از کسرهای زير بين دو کسر «  چهارششم  و هفت هشتم » ا ست ؟

1 )   يک سوم           2 )  يازده چهارم             3 )     هشت نهم         4 ) تما م موارد

11- بين دو کسر        و             چند کسر با مخرج  « 12 » می توا ن نو شت ؟

1 ) فقط يکی             2 ) دو تا                        3 ) هيچی                          4 ) خيلی زيا د

 

12- مهدی دوسوم تکا ليفش را ديشب وسه پنجم بقيه را صبح نوشته ا ست ، چه کسری از تکا ليفش با قيمانده است ؟

1 )    دوپانزدهم                2 )  يک سوم                   3 )  دوپنجم                   4 ) هيچکدام

13- اتوبوسی ساعت 8 صبح ا ز سبزوار به طرف شا هرود حرکت کرد ، در بين راه يکبار به مدت  28    18  برای پنچرگيری ويکباربه مدت 32 :1  برای سوارکردن مسا فرتو قف دا شته وسا عت 20: 1  بعدا زظهر به مقصد رسيده ا ست ، اين ا توبوس چه مدت در حا ل حرکت بوده ا ست ؟

1 ) 5 سا عت                 2 ) 5 سا عت و 20  دقيقه          3 ) 4 سا عت و 60 دقيقه        4) موارد اول و سو م

14- سا عت 10 : 4    زاويه ی دا خلی بين دوعقربه ی سا عت شما ر و دقيقه شما ر چند درجه ا ست ؟

1 ) 65 درجه                 2 ) 55 درجه                           3 ) 120 درجه                           4 ( 60 درجه

16- اندازه ضلع مربعی با عرض مستطيلی برا بر ا ست اگرمحيط مستطيل 60 سانتيمترو طول دو برا بر عرض با شد مسا حت مربع کدا م ا ست ؟

1 ) 60                     2 ) 400                        3 ) 225                          4 ) 100

17- دهگان هزار عددی بزرگترِين عدد يکرقمی وصدگان آن ثلث دهگان هزارش ا ست ويکان هزار آن دو برابر صدگانش و صدگان هزارش       د هگان هزارش می با شد و بقيه ارقا م آن صفرا ست آن عدد کدا م ا ست ؟

1 ) 396000                  2 ) 196300              3 ) 296300                  4 ) اين عدد نوشته نمی شود

18- ربع ، خمس عددی « 20 » ا ست آن عدد کدا م ا ست ؟

1)  1                              2 ) 80                      3 ) 100                        4 ) 400

19- نصف ، ثلث ، ربع  24000  توما ن چند ريا ل ا ست ؟

1 ) 1000                      2 ) 6000                3 ) 10000                   4 ) 60000

20- نسبت وزن حميد به مادرش مثل 2 به 7 ا ست ونسبت به پدرش مثل 5 به 16 ، اگر مادر حميد 70 کيلوگرم وزن دا شته با شد ، وزن پدرش کدا م ا ست ؟

1 ) 64       2 ) 75           3 ) 82         4 ) غير قا بل محا سبه

ادبیات پنجم

- کدام یک از کلمه های زیر اسم است ؟ 

الف ) آسیا                   ب) بزرگ                   ج ) تمیز                د) انبوه

22- کدام یک از کلمه های زیر منادا   است ؟ 

    الف )      آشکارا           ب ) یکتا             ج) پروردگارا            د) پذیرا

23 – شعر(( توانا بود هرکه دانا بود))  از کیست 

   الف ) حافظ                      ب) فردوسی            ج ) سعدی             د) پروین اعتصامی 

24- کدام یکاز فعل زیر انجام کاری را نشان می دهد ؟

   الف )  هستم                     ب) نبود                    ج)  می خوانید              د ) خوشحال است

25- معنی کدام گزینه نادرست است ؟

 الف )استوار = محکم              ب)شعف = شادمانی       ج )   ناگوار = خوشایند        د ) افزون = کمتر

     6 2-  کدام کلمه از نظر املایی غلط است ؟

          الف ) مرحون               ب )می درید                   ج )   خدمت گذار                      د )   یا س

      27- هم خانواده کدام کلمه نادرست است ؟

        الف ) حفظ ( حافظ )      ب ) صبر ( صابر )                ج ) گفت ( گفتار )                     د )کلام (کمال)

28-  علامت ( !  ) برای تعجب ، در کدام مورد به درستی به کار نرفته است ؟

   الف )عجب هوایی  !              ب ) وای بر من  !         ج )ای کاش قبول می شدم !            د ) چرا نمی آیی  !

29-در متن زیر چند فعل وجود دارد ؟

( دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند )

   الف )  3                          ب)  2               ج ) 4                 د ) 1

30 – کدام یک از کلمه  های  زیر به شکل مفرد ست ؟

الف ) قلوب                    ب) اوایل                            ج) عالم                         د ) اعماق

آزمون ادبيات فارسي وهوش


1-    كدام گزينه با گزينه هاي ديگر هم خانواده نيست؟



      1) گيرنده                    2) گراي                3) گرفتار                     4) بگيرند


2-    در جمله زير مفعول كدام گزينه است؟


« برّه ها را در اواخر بهار از شير مي گيرند.»


    1) برّه ها                   2) بهار          3) شير            4) اواخر



3-    كدام گزينه اسم وصفت نيست؟



    1) پروردگار بي همتا         2) چاپلوسان ثنا گو        3) وزيران لايق       4) منادي آزادي



4-    در كدام گزينه مفرد و جمع كلمه صحيح است؟



   1) امور / اوامر      2) شام /  شامگاهان      3) حق / حقوق       4) كاتب / كتب



5-    كدام فعل مركب نيست؟



   1) ايمان آورد    2) تصميم گرفت        3) دل بست          4) خشمگين شد



6-    دركدام گزينه تشبيه به کار رفته است؟



   1) آب آيينه است پهناور                                            2) رود تيره چو طوفان خروشيد



   3) چشمه زيبا از کوه جوشيد.                                    4) چهره بگشاد همچو برق خنديد



7-    بيت « شيخ بخنديد وبگفتش اي سليم      اين درخت علم باشد اي عليم » از چند جمله تشکيل شده است؟



1)     سه جمله                          2) چهار جمله          3) پنج جمله                4) شش جمله



8-    كدام گزينه تركيب اضافي است؟



    1) برگ سبز                2) انسان دانا          3) بازيهاي المپيك                  4) پسر شجاع



9-    تعداد جمله هاي كدام مصراع ، كمتر است؟



     1) تا چه خورم صيف چه پوشم شتا                     2) نگر تا كه دهقان دانا چه گفت



     3) به كاويدن دشت بردند رنج                             4) چشمه كم كم خشك شد بي آب شد



 « در چهار كلمه داده شده ، گزينه متفاوت با سه گزينه ديگر را مشخص نماييد .»



10-         1) كسل كننده        2) خسته          3) خسته كننده          4) ملال آور



11-         1) فاتح              2) فتحه              3)  مفتوح            4) افتتاح



12-        1) پيكان            2) اتومبيل               3) پژو                4) مزدا



13-         1) شامگاه          2) آنگاه             3) نگاه                   4) بيگاه



14- در عبارت (( اي ايران از کوير نمک تا جنگل هاي سرسبزشمال،از خراسان بزرگ تاروستايي کوچک در دامنه هاي بينالود زيبا، دوستت داريم .))  به ترتيب چند حرف اضافه وصفت وجود دارد؟



   1) چهار/ دو      2) پنج/ چهار          3) شش/ پنج                4) پنج / پنج



15-  کدام گزينه به معناي « دانا و دانشمند » است؟



       1) صاحب                  2) سرور                           3) فاضل                             4) رازي



16- كدام فعل نا گذرا مي باشد؟



    1) افكند                        2) انداخت                        3) بخشيد                            4) لرزيد



17- كدام جمله ضمير نقش مفعولي دارد؟



      1) آهسته به طرف او رفتم .                                     2) من با شما حرف زدم.



      3) مسعود آنها را ديد.                                              4) اوخسته شد.



18- از چهار بيت زير ، پيام ومفهوم كدام بيت با بقيه فرق دارد؟



      1) زكوشش به هـر چيز خـواهي رسيد                  بـه هر چيـز خواهي كمـاهي رسيـد



      2) نـا برده رنج گنـج ميسر نمي شود                   مزد آن گرفت كه جان برادر كار كرد


      3) گـرت پـايـداري اسـت در كــار هـا                     شـود سـهل پـيش تـودشـوار هـا


      4) زنـيـرو بـود مــرد را راسـتـي                            زسستـي كـژي زايـد و كـاستـي


19- مسعود ساكن شهر مشهد است. اوبراي شركت در جلسه اي يك روزه ديروز وارد تهران شد.اوپنج نوبت نماز يوميه خود را در آنجا بجا آورد. اوديروز چند ركعت نماز بجا آورد؟


     1) 10                       2) 11                          3) 16                                    4) 17


20-در جمله زير چند قيد به كار رفته است؟


« حميد ، دوشنبه در كلاس انشا نوشت. »


     1) يك قيد                 2) دوقيد                       3) سه قيد                             4) چهار قيد


21- در عيد .   .   . دين اسلام كامل شد.


      1) عيد فطر               2) عيد قربان                3) عيد مبعث                        4) عيد غدير


22- متضاد كلمه خرسند كدام گزينه است؟


     1) آزمند                    2) غمگين                       3) مستمند                          4) فرهمند


23- كدام شاعر « آدميت را شريك بودن درغم ديگران بودن » مي داند؟


     1) فردوسي                2) مولوي                       3) سعدي                           4) نظامي


24-   كدام گزينه به معني « همگي » است؟


    1) تن به تن         2) سر به سر          3) پشت به پشت                 4) جان به جان