امتحان هوش
آدمهای بزرگ درباره ایده ها سخن می گویند.
آدمهای متوسط درباره چیزها سخن می گویند.
آدمهای کوچک پشت سر دیگران سخن می گویند
آدمهای بزرگ درد دیگران را دارند.
آدمهای متوسط درد خودشان را دارند.
آدمهای کوچک بی دردند.
آدمهای بزرگ عظمت دیگران را می بینند.
آدمهای متوسط به دنبال عظمت خود هستند.
آدمهای کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند.
آدمهای بزرگ به دنبال کسب حکمت هستند.
آدمهای متوسط به دنبال کسب دانش هستند.
آدمهای کوچک می پندارند پاسخ همه پرسش ها را می دانند.
آدمهای بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند.
آدمهای متوسط به دنبال حل مسئله هستند.
آدمهای کوچک مسئله ندارند.
آدمهای بزرگ سکوت را در سخن گفتن برمی گزینند.
آدمهای متوسط گاه سکوت را بر سخن گفتن ترجیح می دهند.
آدمهای کوچک با سخن گفتن بسیار فرصت سکوت را از خود می گیرند.
ماه مبارک رمضان را باید گرامی داشت و قدر فرصت ایجاد شده برای ارتباط هر چه بیشتر با رب العالمین را دانست.اگر به فکر نباشیم این اوقات شریف را از کف خواهیم داد.برای استفاده هر چه بیشتر از الطاف ویژه الهی در این ماه شایسته است که از روز اول این ماه شریف یک برنامه دقیق و حساب شده برای خود بریزیم .
پیامبر اعظم و فرزندان پاک و مطهرش دستورات و سفارش هایی برای بهره وری هر چه بیشتر از این ماه دارند که می توان آن را در چهار بخش بیان نمود:
سید بن طاووس از امام صادق و امام کاظم علیهم السلام روایت کرده است که فرمود: از اول ماه تا آخر ماه مبارک، بعد از هر فریضه این دعا را بخوان:
اَللّهُمَّ ارْزُقْنى حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرامِ فى عامى هذا وَ فى کُلِّ عامٍ ...
و همچنین بعد از هر فریضه این دعا را بخوان:
یا عَلِىُّ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رَحیمُ ...
2) شیخ کفعمى در مصباح و بلد الامین از حضرت رسول صلى الله علیه وآله نقل کرده اند که آن حضرت فرمود: هر کس این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجب بخواند، خداوند متعال گناهان او را مى آمرزد:
اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ،....
همچنین مرحوم شیخ کلینى در کتاب کافى از ابوبصیر روایت کرده که امام صادق علیه السلام در ماه رمضان این دعا(اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ) را مى خواندند.
بهترین اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن است زیرا قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است، در حدیث آمده هر چیزى را بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است و در ماههاى دیگر هر ماهى یک بار ختم قرآن سنت است و اقل آن هر شش روز است ولى در رمضان، هر سه روز یک ختم قرآن سنت است و اگر بتواند روزى یک قرآن ختم کند، خوب است.
دعا و ذکر صلوات و استغفار از گناهان، در این ماه بسیار تأکید شده. و نیز گفتن کلمه لا اِلهَ إِلّا اللّه.
در روایتى مى خوانیم: وقتى ماه مبارک رمضان داخل مى شد امام زین العابدین علیه السلام جز به دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر، سخن نمى گفت.
1) مستحب است در هر شب از ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود به این نحو که در هر رکعت بعد از حمد سوره توحید را سه مرتبه بخواند و پس از سلام نماز بگوید:
سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفیظٌ لا یَغْفُلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ رَحیمٌ لا یَعْجَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ قائِمٌ لا یَسْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا یَلْهُو. سپس هفت مرتبه تسبیحات اربعه و بعد بگوید: سُبْحانَکَ سُبْحانَکَ سُبْحانَکَ، یا عَظیمُ اِغْفِرْ لِىَ الذَّنْبَ الْعَظیمَ. در پایان نیز ده مرتبه صلوات بفرستد بر پیغمبر و آل او.
روایت شده کسى که این دو رکعت نماز را بجا آورد خداوند متعال گناهان زیادى را از او بیامرزد.
2) در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است که هر کس در هر شب از ماه رمضان، سوره فتح را در نماز مستحب بخواند، در آن سال از بلاها محفوظ مى ماند.
3) بجا آوردن هزار رکعت نماز در طول شبهاى ماه رمضان.
درباره کیفیت بجا آوردن آن روایات مختلف است ولى آنچه در روایت «على بن مهران» از امام جواد علیه السلام نقل شده و گروه کثیرى از بزرگان آن را پذیرفته اند چنین است:
در دهه اول و دوم ماه مبارک رمضان، در هر شبى بیست رکعت نماز خوانده شود (هر دو رکعت به یک سلام) به این نحو که هر شب، هشت رکعتِ آن بعد از نماز مغرب و دوازده رکعت آن، بعد از نماز عشا و در دهه آخر، در هر شبى سى رکعت خوانده شود، هشت رکعت بعد از مغرب و بیست و دو رکعت، بعد از نماز عشا، که در مجموع هفتصد رکعت مى شود و باقیمانده آن که سیصد رکعت است در شبهاى قدر خوانده شود، یعنى در شب نوزدهم صد رکعت (به اضافه بیست رکعتى که قبلاً مى خواند) و در شب بیست و یکم صد رکعت (به اضافه سى رکعت) و در شب بیست و دوم نیز صد رکعت (به علاوه سى رکعت) که مجموعاً هزار رکعت مى شود.
صلی الله علیه و آله مى فرمود: براى روزه دار به هنگام افطارش، یک دعاى اجابت شده مى باشد.
4) به هنگام افطار، صدقه دهد و روزه داران را افطار دهد هر چند در صورت عدم توانایى، به تعدادى خرما یا جرعه اى آب باشد، افطار دادن از مستحبات بسیار مۆکد است که سزاوار است مۆمنان آن را فراموش نکنند.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که هر کس در ماه رمضان، مۆمن روزه دارى را افطار دهد، پاداش آزاد کردن بنده مۆمنى را دارد و سبب آمرزش گناهان او مى شود.
وقتى که اصحاب پرسیدند، توانِ چنین کارى نداریم، فرمود: آن کس که توان ندارد، مقدارى شیر یا قدرى آب و یا تعدادى خرما هم بدهد، خداوند به او چنین پاداشى را عطا مى کند.
منابع:
پایگاه اطلاع رسانی خبر آنلاین
اگر جایی که ایستاده اید نمی پسندید عوض کنید شما درخت نیستید....
هر فرد ناتواناییها و تواناییهایی دارد. سعی کنید بر تواناییهای خود تکیه کنید و به کمک آنها بر ناتواناییها و نواقص خود فائق آیید. کم نیستند افراد معلولی که به معلولیت خود به چشم یک فرصت نگاه کرده و حتی در مواردی موفقتر از افراد سالم زندگی میکنند!
http://www.moalemekhalagh.com/
اگر منطقه راحتی را به یک دایره تشبیه کنیم، فرد در مرکز این دایره قرار دارد. شعاع این دایره بستگی به ظرفیت او در پذیرش و برخورد با مشکلات دارد. هر چه منطقه راحتی بزرگتر باشد، پذیرش مسائل برای او سهلتر بوده و فرد با اعتماد به نفس بالاتری با مشکلات روبرو میشود.
آموزش یکی از روشهای موثر در وسعت دادن به دایره راحتی است. با یادگیری، نگرش فرد نسبت به محیط تغییر کرده و اعتماد به نفسش برای تغییر شرایط بالا میرود. بنابراین از آموزش و بالا بردن مهارتهای زندگی خود غافل نشوید.
همچنین از برخورد با مسائل و مشکلات نهراسید. آنها را بپذیرید و در جهت حل آنها گام بردارید. با این کار به منطقه راحتی خود وسعت میدهید و زندگی را برای خود شادتر و دلپذیرتر میکنید.
http://www.moalemekhalagh.com/
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، در اين شيوه نامه كه از سوي ستاد مركزي اجرايي طرح مستقر در مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان تدوين شده است ، ضمن پرداختن به اهداف طرح شهاب همچون ، پرورش استعدادهاي برتر و سرآمد و ايجاد سازوكار مناسب براي رشد و بالندگي آن ها ، تقويت و دروني كردن هويت ديني و ملي دارندگان استعدادهاي برتر دانش آموزان در دوره هاي مختلف تحصيلي براي ايفاي نقش سازنده از سوي آنان در اعتلاي كشور و حمايت تربيتي و معنوي از اين دانش آموزان براي بهره مندي از قابليت ها ي آنان در تعالي كشور آمده است : طرح شهاب زير نظر شوراي راهبري اين طرح در بنياد ملي نخبگان به رياست معاون پژوهش و برنامه ريزي اين بنياد و ستاد مركزي اجرايي طرح شهاب در وزارت آموزش وپرورش به رياست رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان اجرايي خواهد شد.
براساس اين گزارش ، در اين شيوه نامه به تركيب اعضاي شوراي راهبري طرح شهاب در بنياد ملي نخبگان و وزارت آموزش وپرورش و وظايف هردو بخش اشاره شده است .
اين گزارش حاكيست ؛ جامعه هدف مرحله آزمايشي فراگير طرح شهاب شامل اجراي اين طرح در تمامي مناطق در پايه هاي چهارم دوره دوم ابتدايي و هفتم دوره اول متوسطه در تمام استان ها مي شود و اجراي آن در استان هاي خراسان شمالي ، كرمانشاه و هرمزگان در مناطق منتخب در پايه هاي پنجم و ششم دوره دوم ابتدايي ،در آ ذربايجان شرقي و خراسان جنوبي در مناطق منتخب در پايه هشتم دوره اول متوسطه و در اصفهان و البرز در مناطق منتخب در پايه نهم تا يازدهم دوره دوم متوسطه استمرار مي يابد .
براساس اين گزارش ، فراهم آوردن شرايط روي آوردن به سمت خداي متعال ، انس با قرآن ، تقويت روحيه تلاشگري دانش آموزان مستعد براي هدايت استعدادهاي ويژه آنان ، جلب همكاري و مشاركت والدين ، تاكيد بر مشوق هاي دروني در برابر مشوق هاي بيروني ، محوريت معلم در كليه مراحل فرآيند هدايت و.... بخشي از اصول حاكم بر هدايت استعداد دانش آموزان در طرح شهاب است كه به تفكيك دوره هاي مختلف تحصيلي طراحي شده است .
اين گزارش مي افزايد : اعتبارات و منابع مالي لازم براي اجراي اين طرح ، سرجمع اعتبارات وزارت آموزش وپرورش با تاييد ستاد اجرايي مركزي طرح مذكور از سوي معاونت توسعه مديريت و پشتيباني اين وزارتخانه است كه به ادارات كل آموزش وپرورش استان ها تخصيص مي يابد .
براساس اين گزارش ، نظارت عالي بر حسن اجراي مرحله آزمايشي فراگير طرح شهاب برعهده كميته نظارت و ارزيابي است كه زير نظر شوراي راهبري اين طرح فعاليت مي كند و به موازات آن دبيرخانه ستاد اجرايي مركزي نيز از طريق بازديد هاي دوره اي و اعزام نماينده براساس شاخص هاي كمي و كيفي بر حسن اجراي طرح در اين مرحله نظارت خواهد داشت.
حتماً متوجّه شدهاید كه یخ همیشه روی آب شناور است. توده یخ هر چقدر هم كه بزرگ باشد، باز هم در آب غرق نمیشود. حتّی كوه های بزرگ یخ نیز بر روی آب دریاها و اقیانوس ها شناور میماند. آیا میدانید چرا یخ در آب غرق نمیشود؟
«قانون اجسام شناور» توسط «ارشمیدس» دانشمند یونانی، كشف شد.
طبق این قانون، وقتی جسمی داخل آب قرار میگیرد، دو نیرو بر آن اثر میكند. این دو نیرو عبارتاند از وزن جسم كه جهتی رو به پایین دارد و نیرویی كه از طرف آب و رو به بالا اعمال میشود. اگر وزن جسم برابر یا كمتر از نیرویی باشد كه از سوی آب به طرف بالا وارد میشود، جسم روی آب شناور میماند. به عبارت دیگر اگر وزن جسم برابر یا كمتر از وزن آب هم حجمش باشد، جسم روی آب شناور میشود. یک تكّه چوب، روی آب شناور میماند؛ چرا كه وزن آن تقریباً نصف وزن آب هم حجمش است. بنابراین نیمی از چوب زیر آب و نیم دیگرش بر روی آب قرار میگیرد. چوب پنبه نیز وضعی مشابه دارد. وزن چوبپنبه نزدیک به 5/1 وزن آبی است كه جایش را میگیرد؛ بنابراین حدود 5/1 چوبپنبه به زیر آب میرود و بقیه آن بر روی آب شناور میماند. به این ترتیب علّت شناور شدن یخ روی آب را نیز میتوان با استفاده از این قانون توضیح داد.
در دنیا هیچ چیز به خودی خود دارای معنا نیست بلکه
احساسات،رفتارها و واکنشهای ما نسبت به هر چیزی
بستگی به نحوه ادراک و تصور ما از آن چیز دارد.
در دنیا هیچ چیز به خودی خود دارای معنا نیست بلکه
احساسات،رفتارها و واکنشهای ما نسبت به هر چیزی
بستگی به نحوه ادراک و تصور ما از آن چیز دارد.
دو سطل یکدیگر را در ته چاهی ملاقات می کنند.یکی از آن ها بسیار عبوس و پژمرده دل بود،به همین خاطر سطل دوم برای ابراز همدردی از او پرسید:«ببینم چته،چرا ناراحتی؟»
سطل عبوس و دلگیر پاسخ می دهد:«آنقدر منوته چاه انداختند و بالا کشیدند که دیگر خسته شده ام.می دونی پر بودن اصلا برایم مهم نیست،همیشه خالی به اینجا بر می گردم».
سطل دومی خنده اش می گیرد و خنده کنان می گوید:«تو چرا این طوری فکر می کنی؟من همیشه خالی اینجا می آیم و پر بر می گردم.مطمئن هستم اگر تو هم مثل من فکر می کردی می توانستی شادتر زندگی کنی!».دو سطل یکدیگر را در ته چاهی ملاقات می کنند.یکی از آن ها بسیار عبوس و پژمرده دل بود،به همین خاطر سطل دوم برای ابراز همدردی از او پرسید:«ببینم چته،چرا ناراحتی؟»
سطل عبوس و دلگیر پاسخ می دهد:«آنقدر منوته چاه انداختند و بالا کشیدند که دیگر خسته شده ام.می دونی پر بودن اصلا برایم مهم نیست،همیشه خالی به اینجا بر می گردم».
سطل دومی خنده اش می گیرد و خنده کنان می گوید:«تو چرا این طوری فکر می کنی؟من همیشه خالی اینجا می آیم و پر بر می گردم.مطمئن هستم اگر تو هم مثل من فکر می کردی می توانستی شادتر زندگی کنی!».
در آموزه های دینی ما آمده که دعای جمعی به استجابت نزدیکتر است.
بیاییم در شب نیمه شعبان، راس ساعت 23 دستان خالی خود را به بارگاه الهی بلند کرده و برای فرج یگانه منجی عالم بشریت، یوسف فاطمه(علیهماالسلام) دعا کنیم. باشد که این دعا به درگاه احدیت مقبول افتد و چشم عالم هستی به رخ زیبا و دلربای امام عصر(عج) روشن شود و توفیق خدمت در سپاه مهدی(علیه السلام) به تک تک ما داده شود.
این خبر مربوط به بخش مهدویت تبیان هست شاید بعضی از کاربران این صفحه رو ندیده باشند پس شما هم بیایید و همراه شوید.
این هم لینکش قرائت دعای فرج راس ساعت 23 شب نیمه شعبان
وارد صفحه بالا که بشید دعای فرج رو هم میتونید بشنوید.
بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد |
دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد |
بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب |
که روزگار بسی فتنه زیر سر دارد |
بخوان دعای فرج را و ناامید مباش |
بهشت پاک اجابت هزار در دارد |
بخوان دعای فرج را که صبح نزدیک است |
خدای را، شب یلدای غم سحر دارد |
بخوان دعای فرج را به شوق روز وصال |
مسافر دل ما، نیت سفر دارد |
بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا |
ز پشت پرده غیبت به ما نظر دارد |
بخوان دعای فرج را که دست مهر خدا |
حجاب غیبت از آن روی ماه بر دارد |
بانک کتاب های الکترونیکی دوره ابتدایی | ||||
![]() |
اول ابتدایی |
5 | 61.58 مگابايت | 23332 |
![]() |
دوم ابتدایی |
8 | 78.59 مگابايت | 20660 |
![]() |
سوم ابتدایی |
10 | 105.83 مگابايت | 17461 |
![]() |
چهارم ابتدایی |
10 | 108.2 مگابايت | 16808 |
![]() |
پنجم ابتدایی |
10 | 106.61 مگابايت | 20005 |
![]() |
ششم ابتدایی |
9 | 86.08 مگابايت | 76601 |
![]() |
||||
![]() |
دوم راهنمایی |
12 | 129.38 مگابايت | 43282 |
![]() |
سوم راهنمایی |
15 | 170.56 مگابايت | 44177 |
![]() |
||||
![]() |
دوم دبیرستان (کتاب های مشترک) |
8 | 85.64 مگابايت | 29726 |
![]() |
اول دبیرستان |
16 | 158.37 مگابايت | 33432 |
![]() |
سوم دبیرستان (کتاب های مشترک) |
8 | 67.67 مگابايت | 16021 |
![]() |
دوم دبیرستان رشته علوم انسانی |
9 | 110.81 مگابايت | 18352 |
![]() |
دوم دبیرستان رشته ریاضی و فیزیک |
3 | 32.7 مگابايت | 18203 |
![]() |
سوم دبیرستان رشته ریاضی و فیزیک |
7 | 75.67 مگابايت | 33782 |
![]() |
دوم دبیرستان رشته علوم تجربی |
1 | 10.85 مگابايت | 7660 |
![]() |
سوم دبیرستان رشته علوم تجربی |
7 | 75.48 مگابايت | 27699 |
![]() |
سوم دبیرستان رشته علوم انسانی |
12 | 134.04 مگابايت | 4506 |
![]() |
||||
![]() |
پیش دانشگاهی رشته ریاضی و فیزیک |
4 | 44.13 مگابايت | 3072 |
![]() |
پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی |
9 | 113.5 مگابايت | 5406 |
![]() |
پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی |
4 | 71.07 مگابايت | 3347 |
![]() |
پیش دانشگاهی (کتاب های مشترک) |
7 | 58.66 مگابايت | 4659 |