طرح شهاب
با امضاي وزير آموزش وپرورش انجام شد :
ابلاغ شيوه نامه طرح شهاب در مرحله فراگير آزمايشي به استان هاي كشور
شيوه نامه طرح شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر (شهاب ) در مرحله فراگير آزمايشي ( سال تحصيلي 93-92) با امضاي دكتر حاجي بابايي ودر قالب بخشنامه به ادارات كل آموزش وپرورش استان هاي كشور ابلاغ شد .
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، در اين شيوه نامه كه از سوي ستاد مركزي اجرايي طرح مستقر در مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان تدوين شده است ، ضمن پرداختن به اهداف طرح شهاب همچون ، پرورش استعدادهاي برتر و سرآمد و ايجاد سازوكار مناسب براي رشد و بالندگي آن ها ، تقويت و دروني كردن هويت ديني و ملي دارندگان استعدادهاي برتر دانش آموزان در دوره هاي مختلف تحصيلي براي ايفاي نقش سازنده از سوي آنان در اعتلاي كشور و حمايت تربيتي و معنوي از اين دانش آموزان براي بهره مندي از قابليت ها ي آنان در تعالي كشور آمده است : طرح شهاب زير نظر شوراي راهبري اين طرح در بنياد ملي نخبگان به رياست معاون پژوهش و برنامه ريزي اين بنياد و ستاد مركزي اجرايي طرح شهاب در وزارت آموزش وپرورش به رياست رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان اجرايي خواهد شد.
براساس اين گزارش ، در اين شيوه نامه به تركيب اعضاي شوراي راهبري طرح شهاب در بنياد ملي نخبگان و وزارت آموزش وپرورش و وظايف هردو بخش اشاره شده است .
اين گزارش حاكيست ؛ جامعه هدف مرحله آزمايشي فراگير طرح شهاب شامل اجراي اين طرح در تمامي مناطق در پايه هاي چهارم دوره دوم ابتدايي و هفتم دوره اول متوسطه در تمام استان ها مي شود و اجراي آن در استان هاي خراسان شمالي ، كرمانشاه و هرمزگان در مناطق منتخب در پايه هاي پنجم و ششم دوره دوم ابتدايي ،در آ ذربايجان شرقي و خراسان جنوبي در مناطق منتخب در پايه هشتم دوره اول متوسطه و در اصفهان و البرز در مناطق منتخب در پايه نهم تا يازدهم دوره دوم متوسطه استمرار مي يابد .
براساس اين گزارش ، فراهم آوردن شرايط روي آوردن به سمت خداي متعال ، انس با قرآن ، تقويت روحيه تلاشگري دانش آموزان مستعد براي هدايت استعدادهاي ويژه آنان ، جلب همكاري و مشاركت والدين ، تاكيد بر مشوق هاي دروني در برابر مشوق هاي بيروني ، محوريت معلم در كليه مراحل فرآيند هدايت و.... بخشي از اصول حاكم بر هدايت استعداد دانش آموزان در طرح شهاب است كه به تفكيك دوره هاي مختلف تحصيلي طراحي شده است .
اين گزارش مي افزايد : اعتبارات و منابع مالي لازم براي اجراي اين طرح ، سرجمع اعتبارات وزارت آموزش وپرورش با تاييد ستاد اجرايي مركزي طرح مذكور از سوي معاونت توسعه مديريت و پشتيباني اين وزارتخانه است كه به ادارات كل آموزش وپرورش استان ها تخصيص مي يابد .
براساس اين گزارش ، نظارت عالي بر حسن اجراي مرحله آزمايشي فراگير طرح شهاب برعهده كميته نظارت و ارزيابي است كه زير نظر شوراي راهبري اين طرح فعاليت مي كند و به موازات آن دبيرخانه ستاد اجرايي مركزي نيز از طريق بازديد هاي دوره اي و اعزام نماينده براساس شاخص هاي كمي و كيفي بر حسن اجراي طرح در اين مرحله نظارت خواهد داشت.
دانش آموزان را باید با اهداف آموزشی و روشهای جدید آشنا کرد در این زمینه فعالیت مان را آغاز کردیم شاید قدم کوچک ما آغاز بزرگی برای شما باشد.