ضرورت توجه به تیزهوشان و نخبگان جامعه
برخی خصایص مشهود و محوری نخبگان که به کوشش برخی نظریه پردازان فراهم گردیده به شرح ذیل می باشد:
1- در حدود 6 الی 7 ماهگی می توانند بدون کمک دیگران به مدت چند دقیقه بنشینند.
2- در حدود 8 ماهگی میتوانند 2 تا 3 کلمه ادا کنند.
3- دایره لغات پیشرفته تر از سن.
4- علاقه پیش رس به کتابها و مطالعه.
5- توانایی مطالعه زودرس ، خودآموزی در مطالعه قبل از 5 سالگی.
6- درک سریع روابط اثر و موثر( سبب و مسبب ).
7- سطحی عالی از کنجکاوی که با ' چطور ' و ' چرا ' سوال می شود.
8- لذت از معاشرت با بزرگترها.
9- پیگیری علائق و جمع آوری اشیاء.
10- منطبق کردن خود با موازین و ملاکهای عالی.
11- نگهداری اطلاعات.
12- ترجیح قائل شدن برای چیزها و تجارب نو و رقابت آمیز.
13- پختگی و رشد در بذله گویی و شوخ طبعی بر طبق سن.
14- گرایش به انجام ساده فعالیت های عادی و روزمره.
15- تعالی در طرح ریزی، حل مسئله ، تفکر انتزاعی در مقایسه با همسالان.
16- توانایی تعمیم سریع از اصول و جستجو و پیگیری شباهتها و تفاوتها.
17- دارا بودن خزانه وسیع غیر عادی از اطلاعات درباره تنوعی از موضوعات.
18- توجه به مباحث اخلاقی سوالاتی از درستی و نادرستی و موضوعات بزرگسالی نظیر مذهب و سیاست.
درآخرباید بدانیم که هرگز فردی باهوش فوق العاده، درزندگی موفق نخواهد شد، مگرآنکه با سرسختی،جدیت،تلاش،کوشش وقاطعیت توأم شود. جدیت درانجام کارها همراه با هوش افراد، آنها رادر بهبود زندگی همانطورکه هست، یاری می کند.
در کشور ما، سازمان ملی استعدادهای درخشان متولی امر آموزش دانش آموزان مستعد و تیز هوش می باشد که همه ساله از بین حدود 50000 نفر شرکت کننده معدل بالای 19، طی دو مرحله آزمون سراسری حدود 350 الی 400 نفر را در دو جنس دختر و پسر پذیرش می نماید.
دانش آموزان را باید با اهداف آموزشی و روشهای جدید آشنا کرد در این زمینه فعالیت مان را آغاز کردیم شاید قدم کوچک ما آغاز بزرگی برای شما باشد.