ادبیاتپایه ششم

1قافیه و ردیف و شاعر این بیت به ترتیب کدام گزینه است؟

"خداوند بخشنده دستگیر کریم خطا بخش پوزش پذیر"

1)بخشنده –دستگیر- حافظ 2)ندارد- گیر- سعدي

3)پوزش پذیر-ندارد-حافظ 4)دستگیر-ندارد-سعدي

-2در بیت "سیمرغ و عقاب و باز و شاهین ذکر تو کند در آشیان ها"چه آرایه ي ادبی به

کار رفته است؟

1)کنایه 2)مبالغه 3)تشبیه 4)مراعات نظیر

ادامه نوشته

تست ریاضی


۱-  ۳ مداد و ۲دفتر ۲۱۰۰تومان خریدیم . اگر قیمت هر مداد نصف قیمت یک دفتر باشد، قیمت یک دفتر چند تومان است؟

الف: ۴۲۰تومان           ب: ۸۴۰تومان              ج: ۳۰۰ تومان          د: ۶۰۰ تومان

٢- کدام یک از مقادیر زیر بیش تر است؟

الف: ۵ میلی متر           ب: 500/0متر         ج: ۵/۰سانتی متر          د: ۵/۰متر

٣- فاطمه اگر شبی ۲۰ صفحه از کتابش را مطالعه کند ۴۰ از کتاب باقی می ماند ، اگر شبی ۲۵صفحه از همان کتاب را مطالعه کند 10 صفحه باقی می ماند. کتاب او چند صفحه دارد؟

الف:  ۲۳۰                  ب: ۱۴۰                ج: ۱۶۰                        د: ۲۴۰

۴-  اگر محیط مربعی ۳برابر شود، مساحت آن چند برابر می شود؟

الف:۳                         ب:9       ج:۶                            د:۱۲

۵-  اکبر و رضا هر کدام ۲۰۰۰تومان دارند. اکبر  چقدر به رضا بدهد تا رضا ۴برابر اکبر پول داشته باشد؟

الف: ۱۰۰۰ تومان        ب: ۴۰۰۰ تومان          ج: ۱۲۰۰۰ریال              د: ۸۰۰تومان

۶- علی ۱۲ روز و حسین ۳ روز کم تر از دو سوم علی در یک کارگاه کار کردند و جمعا ۱۰۲۰۰۰تومان گرفتند . اختلاف پول آن ها چقدر است؟

الف: ۴۲۰۰۰تومان         ب: ۳۲۰۰۰ تومان       د: ۷۲۰۰۰ تومان       د: ۴۸۰۰۰ تومان

٧-   اگر نصف پول احمد ۴۸۰۰تومان از ثلث پولش بیش تر باشد، تمام پول او چقدر است؟

الف:۹۶۰۰ تومان        ب: ۲۸۸۰۰ تومان      ج: ۱۴۴۰۰تومان       د: ۲۴۰۰تومان

٨-  مساحت زمینی ۱۲ هکتار است . اگر عرض زمین ۲۰۰ متر باشد ، محیط این زمین چند متر است؟

الف:  ۱۲۰۰                ب: ۱۲۰۰۰۰              ج: ۱۶۰۰               د: ۱۶۰۰۰۰

٩-   علی ساعت ۳۵          ۱۰ شب خوابید و در ساعت۲۵         ۵ از خواب بیدار شد . او چه مدت خواب بوده است؟

الف: ۳۵       ۵            ب: ۴۰      ۱۵            ج:  ۵۰        ۶          د: ۵۰          ۷

١٠- چند تا یک هشتم می شودیک؟

الف: ۵تا               ب: ۶تا                      ج: ۷ تا                     د: ۸ تا

١١-  بین اعداد ۱۰۰ تا ۱۳۰ چند عدد وجود دارد که هم بر ۳ و هم  بر۶بخش پذیر باشد؟

الف: ۵ عدد                      ب: ۶ عدد                  ج: ۷ عدد                د: ۲عدد

چند نكته ظريف

شيوه مطالعه و پاسخ دادن به تست ها:
    الف. سؤالات را به همان ترتيبي كه در دفترچه تنظيم شده است پاسخ دهيد.
    ب. هنگام پاسخ دادن به تست ها، به هيچ وجه وقت خود را صرف سؤالات وقت گير يا دشوار نكنيد و در ابتدا فقط به سؤال هايي كه مي توانيد در وقت مقرر پاسخ دهيد، بپردازيد.
    ج. برخي سؤال ها را بلد هستيد ولي تشخيص مي دهيد وقت گير باشند و پاسخ دادن به آنها زمان زيادي ( بيش از وقت مقرر) نياز دارند. اين گونه سؤال ها را با علامت ضربدر مشخص كنيد و با قاطعيت و خونسردي از آن سؤال عبور كنيد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه در كنكور سؤالات ساده و دشوار به يك اندازه نمره خواهد داشت پس بهتر است در زمان ثابت به چند سؤال ساده پاسخ دهيد تا يك سؤال دشوار
    و. ممكن است سؤالاتي را اصلاً بلد نباشيد يا برايتان دشوار باشند. اين گونه سؤال ها را با علامت (-) مشخص كنيد و فوراً از آن رد شويد.
    ه. هيچ سؤالي را نخوانده رد نكنيد. زيرا ممكن است پس از چند سؤال دشوار چند سؤال ساده پيدا كنيد. هر چقدر هم كه تعداد سؤال هاي وقت گير يا دشوار زياد باشد نگران نشويد و سؤال هاي بعدي را با آرامش و به ترتيب بخوانيد تا سؤال هاي ساده تر را بيابيد.
    و. پس از پايان سؤالات يك درس مي توانيد به ساعت خود نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه هنوز مدتي از زمان آن درس باقي مانده است.
    ز. پس از اينكه يك بار سؤالات هر درس را مطالعه كرديد و به سؤال هاي ساده تر پاسخ داديد، فوراً سؤالات درس بعدي را آغاز نماييد.
    ح. در تمام دروس به سرعت از سؤال هاي وقت گير يا دشوار با زدن علامت × و - رد شويد و فقط به سؤال هايي كه مي توانيد در وقت مقرر پاسخ دهيد بپردازيد.
    ط. پس از آن كه يك بار تست هاي تمام دروس را مطالعه كرديد به ساعت خود نگاه كنيد و ببينيد چقدر از كل زمان كنكور باقي مانده است. تا همين جا موفقيت بزرگي نصيب شما شده است زيرا تمام سؤال هايي را كه به خوبي بلد بوده ايد پاسخ داده ايد و پس از جلسه كنكور افسوس نخواهيد خورد كه وقت كم آورده ايد و برخي از سؤال هاي خيلي ساده را از دست داده ايد.
    ي. اكنون وقت باقيمانده را به سؤال هاي وقت گير اختصاص دهيد چند سؤال را كه مي توانيد پاسخ دهيد، ولي وقت بيشتري مي خواهند انتخاب كنيد. شايد جواب بعضي از تست ها را كه در نخستين بار  فراموش كرده بوديد اكنون به خاطر بياوريد به هر حال بايد وقت مانده را به خوبي بين تست هاي وقت گير تقسيم كنيد.
    ك. تمام صفحات دفترچه سؤالات را به خوبي بررسي كنيد و مراقب باشيد كه بعضي صفحات يا بعضي سؤال ها را فراموش نكرده باشيد.
    ل. هر پنج يا ده سؤال يك بار شماره تست ها را در دفترچه سؤالات با شماره پاسخ نامه مطابقت دهيد. اگر اين كار را نكنيد ممكن است در پايان متوجه شويد شماره سؤال دفترچه با شماره پاسخ نامه مطابقت ندارد در اين صورت دست پاچه مي شويد و يافتن محل تستي كه جابجا زده ايد در ميان انبوه تست ها دشوار مي شود.
    م. يك كار خطرناك! تعدادي از داوطلبان به سؤالات، در دفترچه سؤالات پاسخ مي دهند و در پايان جواب ها را به پاسخ نامه منتقل مي كنند اين روش خطرناك است و ممكن است وقت تمام شود و شما فرصت نكنيد جواب ها را به پاسخنامه انتقال دهيد.

پدرها و مادرها بخوانند

مطالعه كودكتحقيقات نشان داده است بيشتر كساني كه به كتاب و كتابخواني علاقه دارند والديني داشته‌اند كه در دوران كودكي لحظات شيرين و گرمي را در هنگام خواندن داستان‌ها براي آنها ساخته و پرداخته‌اند. توصيه‌هاي زير را به كار گيريد تا كودكان خود را جذب مطالعه كنيد، به طوري كه كتاب را بهترين دوست خود بدانند و از آن جدا نشوند.

1 - زمان خاصي را به عنوان زمان خواندن داستان در نظر بگيريد : اين مورد به خصوص براي كودكان نوپا بسيار مهم است. زمان قصه‌سرايي نبايدطولاني باشد، در اينجا كيفيت از همه چيز مهمتر است، اما سعي كنيد آن را به صورت برنامه‌اي منظم در هر روز دنبال كنيد.

2 - كتاب‌هايي را انتخاب كنيد كه خودتان از خواندن آنها لذت مي‌بريد، زيرا عدم علاقه شما، به خوبي در آهنگ كلام شما منعكس مي‌شود.

3 - به خاطر داشته باشيد كه اغلب سطح شنيداري كودكان بالاتر از سطح خواندن آنهاست: پس فكر نكنيد ممكن است كودك شما كه در گروه سني الف قرار دارد از شنيدن كتاب‌هاي گروه سني ب، ج يا بالاتر لذت نبرد.

4 - هميشه قبل از خواندن، عنوان كتاب و نام نويسنده آن را اعلام كنيد.

5 - داستاني را كه مي‌خوانيد در ذهن خود تجسم كنيد: مناظر را در ذهن خود ببينيد، حتي زماني كه كتاب هيچ گونه تصويري ندارد. اين كار باعث مي‌شود كه داستان را به زيبايي و واضح تعريف كنيد.

6 - در حين خواندن از تنوع استفاده كنيد: متناسب با داستان، تن صداي خود را بالا و پايين ببريد، با دستان و اعضاي صورت خود اشارات گوناگوني پديد آوريد. همه اينها در جذاب‌تر كردن داستان براي شما و فرزندتان كمك مي‌كند.

7 -بسياري از كودكان از«خواندن مكرر» يك داستان لذت مي‌برند.

8 -كودكتان را تشويق كنيد كه صفحات را ورق بزند، يا حتي عباراتي كه بلد است را بخواند: هر دوي شما مي‌توانيد با افزودن ديالوگ‌هاي جديد، صداهاي متفاوت و اشارات مختلف به آن شاخ و برگ دهيد.

9 - به آرامي بخوانيد: در حين خواندن، سؤالاتي بپرسيد و به پرسش‌هاي كودكتان پاسخ دهيد. به عكس‌ها اشاره كنيد و در مورد تصاوير كتاب بحث كنيد. از كودكتان بپرسيد: «فكر مي‌كني بعد از اين چه اتفاقي خواهد افتاد؟»

10 - فعاليت‌هاي اضافه و متناسبي با فضاي داستان، ارائه كنيد: كارهايي مثل آشپزي يا درست كردن كاردستي كه با داستان شما متناسب و هماهنگ باشند يا فعاليت‌هايي كه خواندن را به عنوان بخشي از علوم و فنون غني ادبيات شكوفا سازند و به پيشرفت در يادگيري مهارت‌هاي ادبي منجر شود.

11 - در زمان داستان با كودك خود مدارا كنيد، اما در عين حال جدي و محكم باشيد: چنانكه كودك شما نسبت به خواندن كتاب‌ بي‌ميل است اجازه دهيد در اين حين نقاشي بكشد. شايد حتي بتواند يك نقاشي از فضاي داستان بكشد!

12 - با آموزگار كودكان صحبت كنيد يا به كتابخانه منطقه‌تان برويد تا از پيشنهادها و تجربيات آنها در اين رابطه بهره‌مند شويد: به اين وسيله فهرست‌هاي گوناگوني از كتاب‌هاي مختلف خواهيد يافت و شايد حتي آنها بتوانند كتاب‌هايي كه خواندن بلند آنها براي كودكان اثربخش بوده است را به شما معرفي كنند.

خواندن، يك فعاليت تفريحي است شما فقط روزانه 15 دقيقه براي آن وقت صرف‌كنيد و از نتيجه سود بخش آن براي خود و فرزندانتان تا آخر عمر بهره بگيريد.

ترجمه لادن نصيري

msn.com

زمان مناسب برای مطالعه

زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوعاتی است كه نظریه های گوناگونی درباره آن ارائه شده و بحثهای زیادی صرورت گرفته است.

هر كس بنا بر تجربه یا تحقیق خود زمان یا زمانهای خاصی را برای مطالعه پیشنهاد می كند. به راستی بهترین زمان برای مطالعه چه موقعی است؟ چه زمانی حافظه توانایی بیشتری برای به خاطر سپاری مطالب دارد؟ در چه هنگامی از شبانه روز، مغز كارایی بالاتری دارد؟ و خلاصه اینكه در چه زمانی باید درس خواند تا بتوان حد اكثر استفاده را از درس و یادگیری برد؟

ادامه نوشته

آزمون تیز هوشان ریاضی پایه ی ششم ابتدایی

1-شیر اوّل در یک ساعت  منبع را پر می کند و شیر دوّم در سه ساعت منبع آب را پر می کند. اگر این دو شیر باهم باز شوند نصف منبع آب ، در چند ساعت پر می شود؟

الف) 9 ساعت           ب) 5 ساعت              ج) یک ساعت           د) 2 ساعت

2-حمید کاری را به تنهایی در 5 روز و محمود همان کار را به تنهایی در 20 روز انجام می دهد اگر سرعت کار رضا دوبرابر مجموع کار آن دو نفر باشد ، رضا همان کار را در چند روز تمام خواهد کرد؟

الف) 12                 ب)  8             ج) 4                     د) 2

3- 20 کارگر ، کاری را 12 روزه انجام می دهند. 15 کارگر ، نصف همان کار را چند روزه تمام می کنند؟

الف) 9               ب) 8            ج) 7                 د) 6  

4-علی با   پول خود 4 مدار 100 تومانی خرید. کل پول علی ، چقدر است؟

الف) 400                       ب) 700                ج) 500                    د) 175  

5- ضلع مربّعی را 4 برابر کردیم مساحت آن چند برابر می شود؟

الف) 4                        ب) 8                  ج) 16                      د) 32

6- زمینی به شکل ذوذنقه است . مساحت آن 2 هکتار می باشد و قائده ی بزرگ آن 200 متر از قائده ی کوچک بیشتر است . اگر اندازه ی ارتفاع آن 40 متر باشد آن گاه ، اندازه ی قائده ی کوچک آن چند متر است؟

الف) 400                       ب) 800             ج) 1000          د)  200 

7- عقربه ی دقیقه شمار یک ساعت دیواری ، در فاصله ی زمانی 3 دقیقه ، چند درجه را روی صفحه ی ساعت می پیماید؟

الف) 6                              ب) 18               ج) 15       د) 45   

 

ریاضی ضریب 3 داره

- سارا می خواهد برای هر کدام از دوستانش یک مداد هدیه بخرد اگر مداد 15 ریالی بخرد 20 ریال زیاد می آورد اگر مداد 5/17 ریال بخرد 10 ریال کم می آورد دوستانش چند نفرند ؟

الف) 8 ب) 10 ج) 12 د) 14

27- مجموع دو زاویه متقابل به راس 150 درجه است مکمل هر یک از زاویه ها چند درجه است؟

الف) 30 ب) 105 ج) 15 د) 40

28- کارگری کاری را2 روزه انجام می دهد کارگر دیگری همان کار را 3 روزه انجام می دهد اگر هر دو با هم کار کنند در یک روز چه مقدارا ز کار را انجام می دهند ؟

الف)‌دوششم ب) پنج ششم ج) یک دوم د) تمام کار

29- کدام جمله درست است ؟

الف) درهر متوازی الاضلاع دوقطر باهم مساوی است

ب) دربعضی لوزی ها دو قطر با هم مساویند

ج) درمستطیل دو قطر برهم عمودند

د) درهر ذوزنقه دوقطر با هم مساوی است

30- دو سال پیش سن پدری 7 برابر سن پسرش بود سه سال دیگر سن پدر 4 برابرسن پسرش خواهد بود سن فعلی پدر چند سال بیشتر از سن فعلی پسرش است ؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الف) 7 ب) 27 ج) 30 د) 37

31- چهارپنجم پول احمد برابر چهارنهم پول مصطفی است اگر مصطفی 16 ریال بیشتر از احمد پول داشته باشد احمد چند ریال دارد الف) 45 ب) 81 ج) 20 د) 72

32- اگر میا نگین 8 درس دانش آموزی 5/17 باشد و نمره 3 درس او 15، 17 ، 5/15 باشد و در دروس دیگر نمرات یکسان داشته باشد نمره هر یک از دروس دیگر را حساب کنید ؟

الف) 18 ب) 17 ج) 5/17 د)5/18

33- اگر ساعت 4و5 دقیقه باشد زاویه بین عقربه ساعت شمار و دقیقه شمار چند درجه است ؟

الف) 30 ب) 60 ج) 5/92 د) 120

34- یک کارگر با تجربه کاری را در 20 روز و یک کارگر بی تجربه همان کار را در 30 روز انجام می دهد اگر هر دو با هم کار کنند آن کار چند روزه تمام می شود ؟

الف) 12روز ب) 15 روز ج) 50روز د) 10روز

35- از تبخیر 15 کیلو گرم آب دریاچه ای 900 گرم نمک به دست آمده است چند درصد آب آن دریاچه نمک است ؟

الف) % 5/13 ب) %9 ج) %6 د) %60

36- کدام گزینه صحیح است ؟

الف) متوازی الاضلاع نوعی لوزی است

ب ) متوازی الا ضلاع دارای یک محور تقارن بیشتر نیست

ج) لوزی مربعی است که قطر های آن نا مساوی است

د) مجموع زاویه های یک شش ضلعی 720 درجه است

37- اندازه اضلاع قائمه مثلث قائم الزاویه ای 5 و 12 است مقدار تقریبی ارتفاع وارد بر وتر آن کدام گزینه است ؟

الف) 2/5 ب)5 ج)6/4 د)1/4

38- دو زاویه یک مثلث 45و 60 درجه است دو زاویه یک مثلث دیگر 75و60 درجه است کدام گزینه صحیح است ؟

الف) دومثلث متشابه نیستند ب) دومثلث متشابه هستند

ج) شاید دو مثلث متشابه باشند د) بعید است دو مثلث متشابه باشد

39- با پمپ ( آ ) در 10 ساعت آب استخر تخلیه می شود با پمپ ( ب) در 6 ساعت آب استخر تخلیه می شود اگر هر دو پمپ با هم کار کنند آب استخر در چند دقیقه تخلیه می شود ؟

الف) 150 ب) 160 ج)225 د)480

فراتر از کتاب

یک کتاب ۱۴۵ صفحه دارد برای شماره گذاری صفحات این کتاب جند رقم به کار رفته است ؟

۲- مساحت مثلثی ۳۲ سانتی متر مربع است اگر ارتفاع ۴ سانتی متر باشد قاعده ان چند سانتی متر است ؟

۳- اگر تولید مثل حشره ای در هر سال دوبرابر شود بعد از چند سال تولید مثل ۸برابر می شود

۴- مجموع سه عدد فرد متوالی ۱۴۱ می باشد عدد بزرگتر چند است ؟

۵- تعداد قطرهای یک هشت ضلعی چند تاست ؟

۱- اگر مربعی روی وتر یک مثلث قائم الزاویه ی متساوی الساقین بسازیم مساحت مربع چند برابر مساحت مثلث می شود ؟

۲- اگر از چهار برابر عددی نصف آن را کم کنیم باقی مانده ۱۴ می شود آن عدد کدام است ؟

۳- اختلاف دو عدد ۵۱ می باشد در صورتی که عدد بزرگ سه دوم باشد عدد کوچک کدام است ؟

۴- یک قوطی مکعب مستطیلی شکل به طول ۶ و عرض ۵و ارتفاع ۸ سانتی متر داریم مساحت کل قوطی چه قدر است ؟

۵- نصف عددی به اضافه ثلث آن عدد به اضافه ربع آن عدد مساوی است با ۱۳ مقدار آن عدد چند است ؟

 

-اگریک شاهنامه متعلق به قرن هفتم هجری باشد اکنون چند سال ازنوشتن آن می گذرد؟

1) 585 سال 2) 687 سال 3) 688 سال 4) 700 سال

2- در کدام گزینه علامت و نشانه های به کار رفته صحیح می باشد.

1) مرد دانا با خود می گوید : « هنگام طواف محمد امین را دیدم.»

2) دوستانش به او گفتند : « چرا هنگام درس خواندن دقت نمی کنی.

ادامه نوشته

خصوصیات مثلث قائم الزاویه ی متساوی الساقین

همه ی خصوصیات مثلث قائم الزاویه و متساوی الساقین را دارد علاوه بر آن:

     اندازه ی ارتفاع وارد بر وتر نصف وتر است.

      یک زاویه ی 90 درجه و دو زاویه ی 45 درجه دارد.

      هر مثلث قائم الزاویه متساوی الساقین نصف مربع است.

 

محیط مثلث قائم الزاویه متساوی الساقین = ( ساق× 2) + قاعده

نمونه آزمون پنجم

ریاضیات

1- 5  بسته  24 تایی مداد را به قیمت 6000 تومان خریدیم . اگر ارزش یک جعبه خالی 250 تومان باشد . قیمت یک بسته مداد 24 تایی بدون جعبه چند تومان است ؟

الف ) 1280    ب) 950        ج ) 250         د) 6400

2- 2 ساعت و 10 ثانیه می شود ................... ثانیه ؟

    الف )      6010        ب ) 3610         ج) 7210         د) 6210    


ادامه نوشته

فرصت طلایی تعطیلات نوروزی

این دوره از چند جهت اهمیت دارد:

-بسیاری از دانش آموزان با تعطیل شدن مدرسه ها ،فرصتی طلایی و استثنایی بدست می آورند و آزاد می شوند.حالا آنها می توانند بسیار بیشتر از گذشته درس بخوانند . تجربه هم نشان داده است که خیلی از دانش آموزان در دوران بعد از عید نسبت به فارغ التحصیلان پیشرفت بیشتری داشته اند.

در ایام عید برنامه های عمومی خانواده مانند دید و بازدید مهمانیها سفرها و ... با فعالیت درسی شما طلاقی پیدا می کند . هماهنگی این برنامه ها با برنامه های درسی شما اهمیت زیادی دارد.

-  بهر حال این ایام نقطه عطفی در آمادگی درسی شماست و سرنوشت بسیاری  در مدت این بیست روز رقم می خورد.هرچند نباید انتظار داشت که در این مدت معجزه ای روی می دهد ولی این که چگونه و با چه برنامه ای از آن استفاده شود قطعا نقش مهمی در نتیجه کارتان خواهد داشت تعطیلات عید را جدی بگیرید.

ادامه نوشته

افکار

مغز شما همچون آسيابي است كه دائماً كار مي كند.

اگر در آن گندم بريزيد، آرد گندم بيرون مي دهد

و اگر جو بريزيد، آرد جو.

پس ايده و افكار خوب در آن بريزيد تا شاهد ثمرش باشيد.

فرصت طلایی عید

در همين يکي دو روزه ،  با والدين خود در مورد برنامه ي نوروزي مشورت کنيد و برنامه ي خود را بريزيد.
  1. يادتان باشد که اين دوره فقط دو هفته است و نبايد انتظار داشته باشيد که کل کارها و مطالعات عقب افتاده را بتوانيد در اين دوره، انجام دهيد.
  2. بهتر است در اين دوران، همه ي دروس را ولي در بخشهاي کوچک ، در برنامه ي خود داشته باشيد و فقط به يک کتاب خاص نپردازيد ( مثلا" نگوييد من کل عيد را مي خواهم فقط علوم بخوانم!)
  3. اگر فکر ميکنيد که بهتر است فقط به ریاضی و يا فقط به بقیه دروس بپردازيد ، زياد توصيه نمي شود ، بهتر است مخلوطي از هر دو را در نظر بگيريد.
  4. سعي کنيد در اين ايام تعطيل ، تنظيم خواب خود را به هم نزنيد . شب تا ديروقت بيدار نمانيد و صبح ها تا ظهر، خواب نباشيد! اينطوري هم وقت مفيد مطالعه را از دست مي دهيد و هم خستگي به تنتان مي ماند.
  5. سعي کنيد از فرصتها ، خوب استفاده کنيد. چون در اين ايام به علت تعطيلي و ديدوبازديد ، تلف کردن وقت ، خيلي راحت تر است و زمان سريعتر مي گذرد.


با آرزوی سالي پر از سلامت وموفقيت و شادي

آزمون مرحله دوم

دانش آموزان گرامی

دومین مرحله آزمون آزمایشی آموزشگاه

روز پنج شنبه 24 اسفند ماه

در دبستان شهید قریشی

ساعت 8و سی دقیقه

برگزار می گردد.


تمام خانواده را در جريان برنامه خود قرار دهيد، که از ساعت هاي مطالعه شما مطلع باشند.
با اعضای خانواده برنامه را هماهنگ کنيد که وضعيت صبحانه، ناهار و شام با برنامه تداخل نداشته باشد.

منظور از آمادگی کامل :

صبحانه سبک و مقوی میل فرمایید

همراه داشتن با مداد و پاکن و تراش

با نشاط و سرحال خندان

و از همه مهمتر

با توکل به خدا

اندازه گيري پاره خط و محيط    


 سوالهاي تستي

 

1 ) براي محيط مثلث متساوي الاضلاع . ....

الف) اندازه يك ضلع را در سه ضرب مي كنيم 

ب ) اندازه يك ضلع را بر سه تقسيم مي كنيم

ج ) اندازه سه ضلع را با هم جمع مي كنيم

د ) دو مورد الف و ج درست است  

 

2) در كدام شكل محيط آن اندازه يك ضلع در تعداد الاضلاع است ؟

الف) مربع                                         ج  ) مثلث

ب  ) لوزي                                         د  ) همه موارد

 

3) محيط چند ضلعي منتظمي داريم كه سه برابر اندازه ضلع آن است . نام اين چند ضلعي كدام است ؟

الف) مربع                                         ج  ) مثلث متساوي الاضلاع

ب  ) لوزي                                         د  ) مثلث متساوي الساقين

 

4)  محيط مثلث متساوي الاضلاعي 24 متر است اندازه يك ضلع آن چند سانتمتر است ؟

الف) 8 متر                                        ج  ) 72 متر

ب  ) 800 سانتيمتر                             د  ) 600 سانتيمتر

 

5) محيط هر شكل يعني ؟

الف) پيرامون آن                                  ج  ) طول اطراف آن

ب  ) دور تا دور آن                                د  ) هر سه مورد درست است

 

6) مثلثي كه دو ضلع هم اندازه داشته باشد ؟

الف) مثلث متساوي الاضلاع                  ج  ) مثلث مختلف الاضلاع

ب  ) مثلث قائم الزوايه                          د  ) مثلث متساوي الساقين

 

7) به مثلثي كه هر سه ضلع آن هم اندازه نباشد كدام مثلث است ؟  

الف) مثلث متساوي الاضلاع                  ج  ) مثلث مختلف الاضلاع

ب  ) مثلث قائم الزوايه                          د  ) مثلث متساوي الساقين

 

8) كدام تعريف پاره خط است ؟

الف) قسمتي از خط راست كه يك سر آن بسته باشد .

ب  ) قسمتي از خط راست كه دو سر آن بسته باشد .

ج  ) قسمتي از خط راست كه دو سر آن بسته نباشد .

 

9) هر پاره خط چند نقطه وسط دارد ؟

الف) يك                                            ج  ) دو

ب  ) سه                                           د  ) چهار

 

10 ) محيط هر مثلث متساوي الاضلاع چند برابر طول ضلع آن است ؟

الف) يك                                            ج  ) دو

ب  ) سه                                           د  ) چهار

 

11 ) كدام يك از چهار ضلع هاي زير ضلع هاي هم اندازه دارند ؟

الف) مربع                                         ج  ) مستطيل

ب  ) لوزي                                         د  ) مورد الف و ب درست است

 

  ب                                                            

12) نام شكل مقابل چيست ؟     الف   ج

 

الف) مثلث (الف _ ب _ ج)                    ج  ) مثلث متساوي الاضلاع

ب  ) مثلث متساوي الساقين                د  ) مورد الف و ج درست است

 

13) چهار ضلع برابر دارم اما قطرهايم نامساوي است . من چه شكلي هستم ؟

الف) مربع                                         ج  ) مستطيل

ب  ) لوزي                                         د  ) مورد الف و ب درست است

 

14) چهار ضلع برابر دارم و قطرهايم نيز با هم مساوي است. من چه شكلي هستم ؟

الف) مربع                                         ج  ) مستطيل

ب  ) لوزي                                         د  ) مورد الف و ب درست است

 

15) قطرهاي من با هم مساوي است ولي ضلع هايم با هم برابر نيستند . من چه شكلي هستم ؟

الف) مربع                                         ج  ) مستطيل

               ب  ) لوزي                                         د  ) مورد الف و ب درست است

نمونه تست علوم فصل ششم پایه چهارم

ـ تصویر در آینه‌ی برآمده ( محدّب ) چگونه است؟

1) وارونه و بزرگ‌تر                           2) وارونه و کوچک‌تر

3) مستقیم و کوچک‌تر                      4) مستقیم و بزرگ‌تر

2 ـ در داخل  زیبا بین چه وسیله‌ی نوری قرار دارد؟                                                  

1) آینه‌ی تخت                               2) آینه‌ی فرورفته

3) عدسی برآمده                          4) عدسی فرو رفته

ادامه نوشته

جای شما کجاست؟

چارلی چاپلین:

  دنیا به قدری بزرگ است که برای همه جا هست .

به جای آن که جای دیگران را بگیری سعی کنید جای خود را بیابید.

بیماری

روزي سقراط، مردي را ديد كه ناراحت و متاثر است. علت ناراحتيش را پرسيد، پاسخ داد: در راه كه مي‌آمدم يكي از آشنايان را ديدم. سلام كردم جواب نداد و با بي‌اعتنايي از من گذشت و من از اين طرز رفتار او خيلي رنجيدم.
سقراط گفت: چرا رنجيدي؟ مرد با تعجب گفت: چنين رفتاري ناراحت‌كننده است.
سقراط پرسيد: اگر در راه كسي را مي‌ديدي كه به زمين افتاده و از درد و بيماري به خود مي‌پيچد، آيا از دست او رنجيده مي‌شدي؟ مرد گفت: خير، آدم
كه از بيمار بودن كسي دلخور نمي‌شود. مرد جواب داد: به جاي دلخوري، احساس
دلسوزي و شفقت و سعي مي‌كردم طبيب يا دارويي به او برسانم. سقراط گفت: آيا انسان تنها جسمش بيمار مي‌شود؟ و آيا كسي كه رفتارش نادرست است،روانش بيمار نيست؟ بيماري فكر و روان نامش "غفلت" است. بايد به جاي دلخوري و رنجش، نسبت به كسي كه بدي مي‌كند و غافل است، كمك كرد و به او طبيب روح و داروي جان رساند. پس از دست هيچ‌كس دلخور مشو و كينه به دل مگير و آرامش خود را هرگز از دست مده و بدان كه هر وقت كسي بدي مي‌كند، در آن لحظه بيمار است

تست ریاضی کلاس چهارم

1-عبارت (9×5)×7 با کدام یک از عبارت های زیر نمی تواند یک تساوی ضرب بسازد؟

1) (9×7)+(5×7)            2) 9×35                   3) 45×7                     4) 9×(5×7)

2-کدام تساوی درست است؟

1)   0=(0×12)+(1×14)                           2)  12=(1×12)+(0×12)  

 3)  45=(9-18)+(9-14)                           4)  25=(0×25) ×(1×25)

3-کدام تساوی نادرست است؟

1)  (5×4)×8=5×(4×8)                          2)  (5×7)-(12×7)=(5-12)×7

3)  (6×15)+(9×15)=(6+9)×15                4) (5×18) ×(7×18)=35×18

4-در یک ضرب عامل اوّل را پنج برابر و عامل دوم را شش برابر کرده ایم. حاصل ضرب چه تغییری  می کند؟

1) 11برابر شده است.       2)  6برابر شده است.        3) 5برابر شده است.      4) 30برابر شده است

5-اعداد فرد متوالی از 7 تا 58 چند تا می شوند؟

1)26تا                     2)25 تا                  3) 823تا                   4) 832 تا

6-مجموع اعداد فرد متوالی از 60 تا 120  کدام یک از گزینه های زیر است؟

1)2900                   2)2800                  3)2700                   4)2600

7- اعداد فرد متوالی از 27 تا 101 را در هم ضرب کرده ایم.یکان حاصل ضرب کدام یک از رقم های زیر نمی تواند باشد؟

1)5                        2)9                        3)7                         4)8

8-علی و رضا در فاصله ی 540 متری از همدیگر ایستاده اند.اگر علی در هر دقیقه 30متر به رضا  نزدیک شود و رضا هم در هر دقیقه 10متر از علی دور شود، پس از گذشت 12 دقیقه فاصله ی آن دو از هم چند متر می شود؟                         رضا: 10متر                                                               علی :30 متر

*                                                                        *   

                           540 متر 

1)300متر                    2)240متر                       3)180 متر                      4)120متر

9- فاطمه و زهرا در فاصله ی 210 متری از همدیگر ایستاده اند.اگر فاطمه در هر دقیقه 18متر از زهرا دور شود و زهرا هم در هر دقیقه 12متر از فاطمه دور شود، پس از گذشت 8 دقیقه فاصله ی آن دو از هم چند متر می شود؟                        

1)220متر                 2)410متر                      3)450متر                       4)460 متر

 

10- بهار و کوثر در فاصله ی 580 متری از همدیگر ایستاده اند.اگر بهاردر هر دقیقه 12متر به کوثر نزدیک شود و کوثر هم در هر دقیقه 15متر به بهار نزدیک شود، پس از گذشت 10 دقیقه فاصله ی آن دو از هم چند متر می شود؟ 

1)270 متر                 2)310 متر                     3)350 متر                   4)240 متر  

               

11-  محمّد و فرهاد در فاصله ی 260 متری از همدیگر ایستاده اند.اگر محمّد در هر دقیقه 15متر به فرهاد نزدیک شود و فرهاد هم در هر دقیقه 20متر از محمّد دور شود، پس از گذشت 20 دقیقه فاصله ی آن دو از هم چند متر می شود؟                         

1)160متر                     2)210 متر                    3)100متر                  4)360 متر

http://paye4boostan.blogfa.com/

فال حافظ

با شاعران ایرانی آشنا شویم:


بخش پذیری

بخش پذیری بر عدد ۲ :  بعد از تقسیم  عدد های مختلف بر ۲ و استفاده از تعریف بخش پذیری ، به این نتیجه می رسیم که :                                                   تنها اعدادی بر ۲ بخش پذیرند که یکان آنها زوج باشد .

( اثبات ریاضی آن در آینده )

با این وجود  اعدادی مثل ۵۰ و ۲۴۸و۶۸۹۵۶۳۶ و     ...   بر ۲ بخشذیر هستند و اعدادی مثل  ۱۳ و ۵۹ و ۳۵۷۴۱۵ بر ۲ بخش پذیر نیستند .

بخش پذیری بر عدد ۳ : 

عددی بر ۳بخش پذیراست که مجموع رقمهای آن عدد بر ۳ بخش پذیر  باشد .

مثلا عدد ۳۴۲ بر ۳ بخش پذیر  است چون  ۹ = ۲ + ۴ + ۳  و می دانیم عدد ۹ بر ۳ بخش پذیر است .

اما عدد ۳۴۵۴ بر ۳ بخش پذیر  نیست چون ۱۶ = ۴+۵+۴+۳ و حاصل آن یعنی۱۶ بر ۳ بخش ذیر نیست .

بخش پذیری بر عدد ۵: 

اعدادی بر ۵ بخش پذیر هستند که یکان آنها o یا ۵  باشد .

 وقتی حاصل ضرب عدد های مختلف را بر ۵ بدست می آوریم (مضربهای ۵)         می بینیم که در یکان همه انها صفر یا ۵ وجود دارد . با این مشاهده به صورت   شهودی در می یابیم  که قاعده بالا برای بخش پذیری بر عدد ۵ منطقی به نظر       می رسد . (اثبات ریاضی در آینده ).

مثلا اعداد  ۲۷۰ و ۹۴۶۵ بر ۵ بخش پذیر هستند اما اعداد ۶۷۴ و ۳۴۸۶۹ بر ۵ بخش پذیر نیستند  . چون یکانشان صفر یا ۵ نیست

بخش پذیری بر عدد ۷ و ۱۳:  

اگر عددی داشتیم که شامل n رقم باشد  . مثلا  ۱۶۸۳۷۴۵ شامل ۷ رقم می باشد . در صورتی می گوییم که این عدد بر ۷ و یا ۱۳ بخش پذیر است که  :

اگر عدد فوق را  ۳ رقم ، ۳ رقم از سمت راست جدا کرده و به ترتیب آنها را مثبت ( + ) و بعد از آن منفی  ( ـ ) کنیم و با هم جمع ببندیم ، حاصل آن ۷ ویا ۱۳ را عاد کند .  (  به اصطلاح بر ۷ و یا ۱۳ بخش پذبر باشد . ) ، گوییم آن عدد بر ۷ و یا ۱۳   بخش پذیر می باشد .

 در مورد مثال بالا امتحان می کنیم . ۱۶۸۳۷۴۵ داریم .   ۷۴۵   ۶۸۳   ۱ 

     ۶۳  = ۱ + ۶۸۳ - ۷۴۵   می دانیم عدد ۶۳  بر ۷ بخش پذیر است ، لذا عدد بالایی ۱۶۸۳۷۴۵ بر ۷ بخش پذیر است .

اما عدد ۶۳ بر ۱۳ بخش پذیر نیست ، لذا  ۱۶۸۳۷۴۵ بر ۱۳ بخش پذیر نیست .

اثبات در زیر آورده شده است .

 بخش پذیری بر اعداد مرکب  مانند  ۱۰  و ۶

 و  ۹ و ۱۵ و ۳۰ و ...   

در مورد قاعده بخش پذیری  بر اعداد مرکب  این نکته را به خاطر داشته باشید

که ابتدا آنها را به صورت  حاصلضرب اعداد اول   بنویسم  و بعد با توجه به قاعده بخش پذیری برای آنها  قاعده های جدید تعریف کنیم .

بخش پذیری بر ۱۰ :

 می دانیم    ۵ * ۲ = ۱۰    لذا اعدادی بر ۱۰ بخش پذیر است که هم بر ۲ و هم بر ۵ بخش پذیر باشند .

نکته ! )  با اشتراک بخش پذیری بر ۲ و ۵  داریم : اعدادی بر ۱۰ بخش پذیر ان که یکان آنها صفر باشد .

بخش پذیری بر۶  :

می دانیم   ۳* ۲ = ۶   لذا اعدادی بر ۶ بخش پذیر است که هم بر ۲ و هم بر ۳  بخش پذیر باشند .

بخش پذیری بر ۱۵  :

می دانیم   ۵* ۳= ۱۵  لذا اعدادی بر ۱۵بخش پذیر است که هم بر ۳و هم بر ۵   بخش پذیر باشند .

بخش پذیری بر ۳۰    :

می دانیم   ۲*۵*۳= ۱۰ * ۳=  ۳۰   لذا اعدادی بر ۳۰بخش پذیر است که هم بر ۲ و هم بر ۳  و هم بر ۵ بخش پذیر باشند . 

همچنین می توان گفت  که اعدادی بر ۳۰بخش پذیر است که هم بر ۳و هم بر ۱۰بخش پذیر باشند .

بخش پذیری بر  ۹  :

اعدادی بر ۹ بخش پذیر است که مجموع رقم هایش بر ۹  بخش پذیر باشند .

چند فایل فلش جهت آموزش در ریاضی راهنمایی

جمع و تفریق متناظر با بردار 1 

 

جمع و تفریق متناظر با بردار 2  

 

جمع و تفریق متناظر با بردار3  

 

باز کردن و بستن مکعب

  

 اثبات فیثا غورس

***************

جمع و تفریق متناظر با بردار گویا ۴ 

 

جمع و تفریق متناظر با بردار صحیح 

 

محور اعداد گویا 

 

حالات مختلف رنگ کردن پیراهن و شلوار 

 

تساوی مثلث۱ 

 

تساوی مثلث ۲ 

 

تعداد مسیر ها 

 

طول بردار گویا

 

منبع این مطالب : http://godmsr.blogsky.com/

دستگاه معادله های خطی

دستگاه معادله های خطی

دستگاه معادله های خطی شامل مجموعه ای از دو یا چند معادله خطی می باشد.

منظور از حل دستگاه, به دست آوردن مقادیری برای مجهولات است که به ازای آن مقادیر این معادله ها بر قرار باشند.

ادامه نوشته

متوسطه اول

. بخش اول :  حساب و مجموعه های اعداد

 

                      مجموعه ی عدد های طبیعی

                      جذر

                      مجموعه ی عدد های صحیح و گویا

 

 . بخش دوم :  مختصات و جبر

 

                      بردار

                      جبر

                      معادله

 

. بخش سوم :  هندسه ی 1

 

                      زاویه و دایره

                      رابطه ی فیثاغورس

                      دوران

 

. بخش چهارم :  اعداد حقیقی و آمار

 

                      مجموعه عددهای حقیقی

                      آمار

 

. بخش پنجم :  معادله های خطی

 

                      معادله ی خط

                      دستگاه معادله های خطی

 

 



. بخش ششم :  هندسه ی 2

 

                      خطوط موازی و قضیه ی تالس

                      تشابه

                      حجم

متوسطه اول

وی قسمت مورد نیاز کلیک کنید تا توضیحات کامل در مورد بحث مورد نظر را مشاهده کنید

 

 

. بخش اول :  حساب و مجموعه های اعداد

 

 

  مجموعه ی عدد های طبیعی

  جذر

  مجموعه ی عدد های صحیح و گویا

 

 

 . بخش دوم :  مختصات و جبر

 

 

    بردار

 

    جبر

    معادله

 

 

. بخش سوم :  هندسه ی 1

 

 

    زاویه و دایره

    رابطه ی فیثاغورس

     دوران

 

 

. بخش چهارم :  اعداد حقیقی و آمار

 

   مجموعه عددهای حقیقی                                    

 

   آمار

 

 

. بخش پنجم :  معادله های خطی

 

 

    معادله ی خط

    دستگاه معادله های خطی

 

 

. بخش ششم :  هندسه ی 2

 

 

   خطوط موازی و قضیه ی تالس

    تشابه

    حجم


منبع : http://www.olympiadelmi.ir

متوسطه اول

روی قسمت مورد نیاز کلیک کنید تا توضیحات کامل در مورد بحث مورد نظر را مشاهده کنید

 

 

. بخش اول :  مجموعه ی عددهای صحیح

 

 

 مجموعه 

  عدد صحیح

 

 

 . بخش دوم :  حساب

 

 

   توان

   دستگاه های شمار

    جذر

 

 

. بخش سوم :  هندسه ی 1

 

 

 مثلث قائم الزاویه / زاویه و مثلث

  توازی / چهارظلعی ها

 

 

. بخش چهارم :  عدد گویا

 

 

   عدد گویا (جمع ، تفریق ، ضرب)

 

 

 

. بخش پنجم :  کاربرد حروف

 

 

 عبارت های جبری

  معادله

  مختصات

 

 

. بخش ششم :  هندسه ی 2

 

 

 مساحت

  تقارن

  حجم

 


منبع : http://www.olympiadelmi.ir/

مفاهیم ریاضی1

روی قسمت مورد نیاز کلیک کنید تا توضیحات کامل در مورد بحث مورد نظر را مشاهده کنید

حساب اعداد طبیعی

مقسوم علیه / مضرب

توان

کسر متعارفی / نسبت و تناسب / تقسیم اعشاری

خط و نقطه / زاویه / دایره

مفاهیم اعداد صحیح / جمع عددهای صحیح / تفریق عددهای صحیح

مقدار تقریبی / آمار

تساوی مثلث ها

عمود و عمود منصف / ترسیم های هندسی / رسم مثلث

کسر ، نسبت و اعشار

در طول روز به صورت عملی از کسرهای متعارفی استفاده می کنیم بدون آنکه به صورت عمیق به مفهوم کسر توجه داشته باشیم. زمانی که یک کیک را به قسمت های مساوی تقسیم می کنیم یا یک سیب را به صورت مساوی بین دو نفر تقسیم می کنیم از مفهوم کسر استفاده کرده ایم.

 

ç معکوس یک کسر:

معکوس به معنی واژگونه و وارونه است و اگر جای صورت و مخرج یک کسر را عوض کنیم معکوس آن بدست می آید.

مثال: معکوس است.

 

 ç نسبت ( ratio):

نسبت به معنی پیوستگی، ارتباط، اتصال، خویشاوندی و رابطه میان دو شخص یا دو شیء می باشد و در ریاضی ارتباط دقیق و مشخص است و به کمک اعداد بیان می شود.

 

 ç تناسب (proportion):

تناسب به معنی با هم نسبت داشتن، وجود داشتن رابطه و نسبت میان دو شخص یا دو شیء می باشد و در ریاضی بیان تساوی دو نسبت را «تناسب» نامند.

 

آب لـــیـــــوان

1

2

3

4

5

?

?

مایـع شـربـت

2

4

6

?

?

12

14

 

تـیـم فوتسـال

1

2

3

4

5

?

?

بازیکن اصلی

5

10

15

?

?

30

35

 

شــمـاره آمار

1

2

3

4

5

6

7

نـــــــــــــــمره

17

20

14

10

13/5

16

?

 

با توجه به جدول بالا:

1- نسبت آب لیوان به شربت یا 1 به 2 است، یعنی میان آب لیوان به شربت یک ارتباط مشخص وجود دارد، به طوریکه در برابر هر لیوان آب 2 قاشق مایع شربت لازم است.

 

2- نسبت هر تیم فوتسال به تعداد بازکنان اصلی آن  یا 1 به 5 است، یعنی میان تیم فوتسال و تعداد بازیکنان آن رابطه و ارتباط مشخصی وجود دارد، به طوریکه هر تیم فوتسال 5 بازیکن اصلی دارد.

 

3- بین شماره آمار دانش آموزان و نمره آنان ارتباط مشخص وجود ندارد و برای این موضوع نسبت مشخصی نمی توان یافت.

4- تساوی را یک تناسب می نامیم و می خوانیم : 1 به 2 مثل 4 است به 8.

 تساوی را یک تناسب می نامیم و می خوانیم : 1 به 5 مثل 4 است به 20.

 

ç تسهیم به نسبت: تسهیم به معنی سهم دادن ، سهم بندی کردن ، جزو جزو کردن می باشد. و در ریاضی بررسی نسبت یک مقدار به کل را « تسهیم به نسبت » می گوییم.

مثال: در شکل زیر نسبت قسمت رنگ شده به کل شکل چقدر است؟

 

ç اعشار ، ممیز (decimal point):

ممیز به معنی تمییز دهنده و جدا کننده می باشد و در عدد اعشاری علامتی است به شکل «/» یا  «0»  که برای جدا کردن قسمت کسری از جزء صحیح به کار می رود.

مثال: 57/3 (سه و پنجاه و هفت صدم) عدد اعشاری است که 3 جزء صحیح و 57/0 قسمت کسری آن          می باشد. این دو قسمت به کمک علامت « / » از هم جدا شده اند.