نگاهی دیگر

پادشاهی که یک چشمش کور بود ، روزی از هنرمندان پایتخت دعوت نمود که بیایند و پرتره ای به رسم یادگار از چهره اش برداشته تا در تالار قصر بیاویزند.

اولین نقاش وارد شده و بسرعت تعظیمی کرد و دست بکار شد . پس از چند ساعت کار ، تابلو آماده شد و آنرا به شاه عرضه نمود . نقاش عکس او را درست آنچنانکه بود ، ترسیم نمود . پادشاه با دیدن تابلو ، آنهم با یک چشم کور بسیار برآشفت و دستور داد که هنرمند را صد تازیانه بر زنند.

نوبت به نقاش دوم رسید ، او که از عقوبت پادشاه لرزه بر جانش افتاده بود ، تابلوی پادشاه را در حالی که هر دو چشمش سالم بود ، ترسیم نمود. اینبارهم شاه با دیدن تابلو سخت بر آشفت و دستور تادیب این نقاش را هم صادر کرد.

نوبت به سومی رسید ، او فکری کرد و شروع به کار نمود . پرتره آماده بود و اینبار شاه با دیدنش لبخند رضایتی بر لبانش نقش بر بست و دستور داد که او را پاداشی فاخر دهند . آری نقاش سوم ، تصویر نیمرخ سالم او را ترسیم کرده بود.

داستان کوتاه پند لقمان به پسرش

روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی.
اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!
دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی !
سوم اینکه در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی !!!
پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من  می توانم این کارها را انجام  دهم؟
لقمان جواب داد :
اگر کمی دیرتر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد .
اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است .
و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای می گیری و آنوقت بهترین خانه های جهان مال توست

مرور و تقسيم ذهن انسان

ذهن انسان از 3 حافظه تشکیل شده است: حافظه حسی، کوتاه مدت و بلندمدت. اطلاعات از طریق حواس 5گانه، وارد حافظه حسی میشوند و اگر با دقت همراه شوند، به حافظه کوتاه مدت منتقل میگردند.

اما در مقطع پیش دانشگاهی به دلیل تفاوت در فاصله زمانی مطالعه تا یادآوری، داوطلبان باید اطلاعات را در حافظه بلندمدت خود ذخیره کنند. برای این کار، راههای متعددی وجود دارد که بهترین و مؤثرترین راه،«مرور» است.

مرور در دورهی پیش دانشگاهی، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. درحقیقت تفاوت داوطلبان در آزمونها تا قبل از پایان دروس (فروردین یا اردیبهشت) به نوع مطالعه و کمیت آن مربوط میشود اما پس از پایان یافتن دروس، مرور است که میتواند سبب ایجاد تفاوت شود.

انواع مرور
به طور کلی 3 منبع برای مرور وجود دارد که به تناسب آن، شیوه مرور نیز تغییر میکند:

1-مرور از روی جزوه یا کتاب
در این نوع مرور که بیشتر در دروس عمومی قابل استفاده است، داوطلب باید با استفاده از علامتهایی که در مرحله اول مطالعه در متن قرار داده، مطالب مهم را مرور کرده و سایر مطالب را سریعتر بخواند.
این روش در دروس اختصاصی، تأثیر زیادی نخواهد داشت اما در دروس عمومی، بسیار مفید است.

2-مرور با زدن تست
در این روش، داوطلب باید یک نمونه تست جامع را انتخاب کند و به آنها در زمان استاندارد پاسخ بدهد. جامعیت تست به این معنی است که از تمامی فصول و مباحث درس مربوط، سؤالی در آن مجموعه موجود داشته باشد که معمولاً آزمونهای سالهای گذشته، این ویژگی را دارند. در این روش پس از پاسخگویی به تمام تستها، داوطلب باید قسمتهایی را که نتوانسته پاسخ درستی را انتخاب کند، مجدداً مطالعه نماید.
در این نوع مرور که در دروس اختصاصی بیشتر قابل استفاده است، باید زمان استاندارد رعایت شود.

3-مرور از روی خلاصه نوسی
اگر از درسهایی که تاکنون مطالعه کردهاید، خلاصه های خوب تهیه کرده باشید، میتوانید آن را مرور کنید. بهتر است کتاب یا جزوه (منبع اصلی) را در کنار خود داشته باشید تا اگر قسمتی را از روی خلاصه نتوانستید یادآوری کنید، از منبع اصلی خود استفاده کنید.

شیوهی صحیح مرور
برخی از داوطلبان تصور میکنند مرور، همان مطالعه با سرعت بالاست و همین موضوع سبب میشود روش درستی را در مرور رعایت نکنند.
اگر از روی کتاب و جزوه یا خلاصه نویسی مرور میکنید -و یا بعد از زدن تست میخواهید اشکالاتتان را برطرف کنید- باید 2 مرحله زیر را به دقت انجام دهید:

الف)تیتر و عنوان اصلی را ببینید و در ذهن خود مطلب مورد مرور را از حفظ بگویید. اگر دروس عمومی مد نظر است، سعی کنید جزئیات را یادآوری کنید و تا جاییکه میتوانید به ذهنتان فشار بیاورید و اگر دروس اختصاصی را مرور میکنید، با استفاده از طرحهای شبکه ها، فرمولها و عناوین کلی را یادآوری کنید و با استفاده از آن، سایر مطالب را مرور کنید.

ب)بعد از اینکه بیشترین مطالب ممکن را یادآوری کردید، باید منبع مورد مرور خود را نگاه کنید و قسمتهایی را که نتوانسته اید خوب یادآوری کنید، مجدداً بخوانید و کنار آنها علامتی بزنید تا مجدداً مورد مطالعه قرار بگیرند.

5 نکته در مورد مرور:

1-تا زمانی که تسلط کاملی روی مطالب پیدا نکردهاید، آن را مرور نکنید زیرا این کار کاملاً بیفایده است.

2-  اگر مرور شما به اندازه مطالعه طولانی میشود، یا مطالعهی خوبی نداشته اید و یا مرور را به شیوه درستی انجام نمیدهید که در هر حال باید آن را اصلاح کنید.

3-برخی از مطالب مثل لغات عربی و زبان و تاریخ ادبیات نیاز به مرور بیشتری دارند. سعی کنید این مطالب را هر شب قبل از خواب و هر روز صبح بعد از بیدار شدن مرور کنید تا در حافظه شما باقی بماند.

4-در دروس اختصاصی، زدن تستها: (که قبلاً کنار آنها علامت گذاشتهاید)، میتواند در مرحله مرور، به شما کمک کند.

5-مرور باید به عنوان یکی از فعالیتهای روزانه شما در مراحل مطالعه وجود داشته باشد نه مختص قبل از آزمون یا زمانی که شما حس کردید مطلبی را فراموش کردهاید به مرور آن بپردازید. بهتر است مرور را در دو زمان انجام دهید:

قبل از شرکت در کلاس، مطالب جلسات قبل را مرور کنید تا هم آمادگی ذهنی شما بیشتر شود و هم نظم مرور مطالب، از بین نرود.
در دوران جمع بندی (امتحانات ترم 2، خردادماه) که کل مطالب مرور میشوند.

اگر سؤالات سخت بود، چه کار کنیم؟

آمدیم و امسال از هر سال سختتر سؤال دادند. آقا دبیر شیمیمان گفتند که امسال شیمی را سخت می‌‌دهند. آقا میگویند یکسال در میان، عمومیها سخت میشوند و ...

سؤال: اینجاست که آیا سخت بودن سؤالات حقیقت دارد؟ 

جواب:در بعضی سالها، واقعاً سؤالها نسبت به سالهای پیش از آن، سخت بوده است. اما از این مطلب چه نتیجهای میتوان گرفت؟

سخت یا آسان بودن سؤالها اصولاً بحث مهمی نیست، زیرا كنكور یك مسابقه است. اگر سؤالها سخت باشد، برای همه سخت است و اگر آسان باشد، برای همه آسان است. كنكور مثل امتحان مدرسه نیست. در كنكور نمره‌‌ی هر كس فقط در مقایسه با دیگران سنجیده میشود. اگر سؤالهای یك یا چند درس سخت باشد، قویترها لطمهی بیشتری میبینند. 

آنها میخواهند و عادت کردهاند که به همهی سؤالها پاسخ دهند؛ پس وقت و انرژی بسیاری روی هر سؤال خواهند گذاشت و از نظر روانی لطمهی بیشتری میبینند و حتی ممكن است زمان پاسخ به سؤالهای ساده را نیز از دست بدهند. برای مثال در کنکور سال 89، درس زیستشناسی کمی متفاوت با سالهای قبل مطرح شده بود و با اینکه داوطلبی توانسته بود زیست را بالای 80 بزند، اما باز هم در جلسه از نظر روحی به هم ریخته و کنترل خود را برای فیزیک و شیمی از دست داده بود. او فکر میکرد، زیست را خراب کرده و با همین روحیهی تضعیف شده، بسیاری از محاسبات فیزیک و شیمی او نیز با بیدقتی همراه شد، در حالی که درصد بالای 80 برای زیست سال 89، درصد بسیار خوبی بود.

به این فكر نباشید كه به تمام سؤالها پاسخ بدهید. ممكن است چند سؤال نخست در یك درس بسیار دشوار باشد یا اصلاً سؤالی ابتكاری باشد كه پاسخ دادن به آن، همهی ذهنتان را در بر گیرد. شاگردی میشناسم که در ابتدای جلسه نتوانسته بود به 5 سؤال اول ادبیات پاسخ دهد. او این را در کنکورهای آزمایشی تمرین کرده بود و میدانست ممکن است در ابتدای آزمون کمی مضطرب باشد؛ پس با شهامت صفحهی اول ادبیات را ورق زد و در انتهای وقت عمومی در زمان ذخیرهی خود، به 4 سؤال از آن سؤالها پاسخ داد و صاحب رتبهی تک رقمی درکنکور همان سال شد.

فكر نكنید، بقیه دارند به آن سؤالها پاسخ میدهند. سؤال سخت برای همه سخت است. بهتر است در چنین مواردی، كمی از خود راضی شوید و به خودتان بگویید، وقتی من نمیتوانم به این سؤالها پاسخ دهم، وای به حال دیگران! بهتر است در جلسه، نگاهتان معطوف به دفترچه و مدیریت زمان خودتان باشد، نه اینکه بخواهید مدام زیر چشمی ورق زدن و نوع عملکرد دوست ممتازی را که در جوار شما نشسته است را بپایید.

تنها دانستن کافی نیست. ببنید در کنکور، علاوه بر تسلط بر مفاهیم علمی، باید بر ذهن و فکر و روحیه هم مسلط بود و این یعنی توانستن علاوه بر دانستن. ناخدای خوب مهارتش را در طوفان نشان میدهد. یادتان باشد که این دریای متلاطم است که از شما شناگری ماهر میسازد.

هیچ درسی را كنار نگذارید:در هر درس به دنبال سؤالهایی بگردید كه جواب آنها را میدانید. اگر در یك درس فقط سه یا چهار سؤال را پیدا كردید كه میتوانستید جواب دهید، امیدوار باشید با همین شرایط هم میتوانید نتیجهای در حد خودتان بگیرید. باید بدانید بین درصد صفر و سفید گذاشتن، با درصد 10تا20 درصد، از نظر تراز و نمره، تفاوت بسیاری است و میتواند تا چند صد نفر رتبه را جابجا کند.

کسی برنده است که دور دیگری هم بازی میکند.

اگر در جلسه متوجه شدید که در درسی در آزمون، درصد مورد انتظار خود را کسب نمیکنید

(شاید هم اشتباه فکر کنید)، ناامید نشوید. درسهای دیگری هست که هنوز میتوانید خودتان باشید. این مهم است که برآیند یک آزمون خوب باشد. داوطلبان حرفهایی مانند یک مبارز خستگیناپذیر ممکن است در درسی ضربه بخورند؛ اما نفسی تازه میکنند و برای درس دیگر خودشان را مهیا میکنند. اگر به داوطلبان موفق بنگرید، میبینید که آنها لزوماً بهتر، باهوشتر، سریعتر و قویتر از دیگران نبودهاند، بـلـکــه پـشـتـکـار بیشتـری داشتـهانـد و زود تسلیم نشدهاند.

این بار دیگه بی‌دقتی نمی‌کنم!!!

مبارزه با بیدقتی

کم نیست تعدادسؤالاتی که فکر میکنیم درست جواب دادهایم امّا غلط میشود! تصور می کنیم به 70درصدسؤالات درنهایت اطمینان پاسخ گفتهایم، تمام مفاهیم آنها را میدانستیم، سؤالاتشان برایمان آشنا و حتی تکراری بودهاندولی درنهایت بهخاطر انواع بیدقتیها، درصد‌‌مان به 45درصدکاهش یافته است. چنین تغییر درصدی حتی در یک درس هم میتواندرشته و یا حتی شهر قبولی یک داوطلب را عوض کند. این معضل، مهمترین و ناخوشایند‌‌ترین سنجش غیرعلمی در کنکور است که به سبب نمرهی منفی در تستهای کنکورها تشدیدمیشود.

ادامه نوشته

ستایش معلم

باسلام

با نام و یاد ایزد دانا آغاز به سخن كه می كنید از لابه لای كلماتت طنین صدای انبیاء به گوش میرسد.

تبار این كلمه ها به اندیشه هایی می رسند كه خزانه دارشان لقمان حكیم بود .تو میراث دار گنجینه های حكمتی.

آغاز به سخن كه میكنی ، كلمه ها  به پرواز در می آیند و بالا میروند و می پیوندند با كانون هرچه «كلمه طیبه» است.

سخن بگو تا چشمها  ،از خواب ندانستن بر خیزند ، تا قدم های خشكیده توانی تازه بگیرد ، تا حرفها و گفته ها   ، مهمانمان كنند  در لحظاتی چند.

سخن بگو تا حروف الفبا دانه دانه بر زمین باران ندیده جانمان ببارد و خوشه خوشه حدیث زندگی از وجودمان بروید.

نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار                      چه كنم حرف دگر یاد نداد استادم

به پاس اینكه عاشقانه به رویشمان كمر بسته ای مقامت را ارج می نهیم و روز بزرگ معلم را به شما تبریك عرض مینمائیم.

سلامتی و طول عمر و همواره معلم بودن را از خداوند متعال برایتان آرزومندیم.


         دانش آموز دیروز ، امروز ، فردا

                                                                                                     

         

سپاس از مدرس

ای معلم تو را سپاس : ای آغاز بی پایان ، ای وجود بی کران ، تو را سپاس .ای والا مقام ،ای فراتر از کلام، تورا سپاس.


ای که همچون باران بر


کویر خشک اندیشه ام باریدی

سپاست می گویم، تو را به اندازه تمام مهربانی هایت سپاس می گویم . ای نجات بخشآدمیان از ظلمت جهل و نادانی،


ای لبخندت امید زندگی و


غضبت مانع گمراهی تو را سپاس

می گویم . این تویی که با دستان پر عطوفتت گلهای علم و ایمان را در گلستان وجود میپرورانی و شهد شیرین دانش را به


 کام تشنگان می ریزی. پس تو را

ای معلم به وسعت

نامت سپاس می گویم . همان نامی که چهار حرف بیشتر ندارد ،


 اما کشیدن هر حرف وصدایش زمانی به وسعت تاریخ نیاز دارد
.

ادامه کلاس ها

دانش آموزان گرامی

آغاز کلاس های آموزشگاه فردا (جمعه)

مانند گدشته از ساعت 8 صبح الی 12/20دقیقه می باشد.

خلاصه ای از نظریات مربوط به تیزهوشان    

خلاصه ای از نظریات مربوط به تیزهوشان    

 

 تفکر پیرامون افراد تیزهوش و با استعداد، سابقه طولانی دارد و احتمالاً به زمانی برمی گردد که انسان متوجه تفاوت فردی شد، در یونان قدیم افلاطون عقیده داشت که کودکان باهوش باید در سنین کودکی انتخاب شده و به آنها به طور اختصاصی علوم و فلسفه تعلیم داده شود. او می گفت سرآمد افراد باید فرمانروا باشد. بقای دموکراسی یونان بستگی به توانایی آن کشور در آموزش و پرورش افراد برجسته و با استعداد دارد. طرز تفکر و آداب و رسوم جوامع نقش مؤثری در شناسایی و تعلیم و تربیت کودکان سرآمد دارد. در یونان عقیده این بود که تیزهوشی موهبتی الهی است و دریچه ای به جهان نامتناهی. مفهوم نبوغ و استعداد همیشه نسبی بوده و در طول تاریخ در بین جوامع مختلف به یک معنی نبوده است.

...

ادامه نوشته

تست زنی به شیوه ی زمان دار

دکتر افشین حامدپور/ روانشناس

تست زدن به شیوه ی زمان دار
 

ادامه نوشته

هم دردی

حادثه زلزله بوشهر


ما را غمگین و غصه دار نمود

خداوندا ای رحیم بخشنده،بر رفتگانمان رحمت بی پایانت را جاری فرما

و بر عزیزانشان صبر عنایت کن


امید است که با همیاری هموطنان آوار ها  از دل ها بر داریم.


طبقه بندی جانوران

جهان جانوران:


جانوان بسيار گوناگونند. توانايي آنها با سازگاري در محيط هاي مختلف سبب شده است كه اين موجودات در سراسر كره زمين در شرايط گوناگون محيطي به شكل هاي متفاوت زندگي كنند. دانشمندان عقيده دارند كه هنوز نيمي از انواع جانوران بر روي كره ي زمين شناخته نشده اند.
براي مطالعه گوناگوني جانوران در اين فصل از طبقه بندي ساده زير استفاده مي كنيم.

ادامه نوشته

مثلث خيام-پاسكال

واما اصل موضوع واون هم روش ابتكاري يكي از دوستانم با لقب قرا كه جالبي كار اين جاست كه اين روش رو در وقت محدود امتحان پيدا كرده واين روش در واقع يك دنباله ي عددي است:

رديف اول:                                                                                      11به توان0
رديف دوم:                                                                                       11به توان 1
رديف سوم :                                                                                     11*11=121
رديف چهارم :                                                                             11*11*11=1331
رديف پنجم :                                                                         11*11*11*11=14641
رديف ششم :                                                                                     ...........

تشریح کنید

تشریح مجازی


با تشریح جانوران با ساختمان بدن آن‌ها آشنا می شویم. اگر به این کار

علاقه دارید اما امکانات لازم را در اختیار ندارید نگران نباشید. شما می‌توانید

بدون استشمام فرم الدئید یا از بین بردن یک موجود زنده، قورباغه ای را تشریح کنید.

با استفاده از قیچی و چاقوی مجازی می توانید شکم قورباغه را باز کنید.

 قلبش را دو نیمکنید و جریان خون را در سه حفره آن دنبال کنید.

 به این ترتیب علاوه بر آموختن علم، تعداد قورباغه هایی را

 که در راه کسب علم قربانی می‌شوند کاهش می‌دهید.

روی عکس کلیک کنید

دستگاه تنفسی


صلوات بر حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبيبَةِ حَبيبِكَ وَنَبِيِّكَ وَاُمِّ

خدايا درود فرست بر صديقه (طاهره ) فاطمه آن بانوى پاكيزه محبوب دوست و پيامبرت و مادر

اَحِبّآئِكَ وَاَصْفِيآئِكَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ

دوستان و برگزيدگانت آن بانويى كه او را برگزيدى و فضيلت و برتريش دادى بر زنان

الْعالَمينَ اَللّهُمَّ كُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَكُنِ

جهانيان خدايا تو انتقامش را بگير از كسانى كه به او ستم كردند و حرمتش را سبك

الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اَللّهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى

شمردند و تو اى خدا خونخواهى فرزندانش را بكن خدايا همچنانكه او را بدين مقام رساندى كه مادر امامان راهنما

وَحَليلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْكَريمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَيْها

و همسر پرچمدار محشر و گرامى در عالم بالا قرارش دادى پس درود فرست بر او

وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ اَبيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ

و بر مادرش (خديجه ) درودى كه گرامى دارى بدان آبروى پدرش محمد صلى الله عليه و آله را و روشن گردانى

بِها اَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ

بدان ديده فرزندانش را و برسان بديشان از من در اين ساعت بهترين تحيت و سلام را


صلوات بر حضرت فاطمه زهرا "سلام الله علیها

عکاسی میکروسکوپی

برخی از دانشمندان و هنرمندان علاقه مند به عکاسی میکروسکوپی، با استفاده از “میکروسکوپ اسکن الکترونی” (SEMs) تصاویری با جزئیات دقیق از حشرات، اشیاه و موجودات اطراف ما تهییه کرده اند.
SEMs برای تهیه تصاویر میکروسکوپی، اجسام را با الکترونها بمباران می کند و سپس با استفاده از یک رایانه نمای بسیار نزدیکی از تصویر می سازد.


تصاویر در ادامه مطلب

ادامه نوشته

عکاسی میکروسکوپی

برخی از دانشمندان و هنرمندان علاقه مند به عکاسی میکروسکوپی، با استفاده از “میکروسکوپ اسکن الکترونی” (SEMs) تصاویری با جزئیات دقیق از حشرات، اشیاه و موجودات اطراف ما تهییه کرده اند.
SEMs برای تهیه تصاویر میکروسکوپی، اجسام را با الکترونها بمباران می کند و سپس با استفاده از یک رایانه نمای بسیار نزدیکی از تصویر می سازد.


تصاویر در ادامه مطلب

ادامه نوشته

شکست


اگر این قدر قوی نیستی که ببازی ..مسلماً توانایی برتده شدن را نیز نخواهی داشت

 

  هیچ کسی نمیتواند شرط ببندد که با یه حرکت قادر به برنده شدن در یک بازی شطرنج هست... یه زمانهایی لازمه تو یه قدم عقب نشینی کنی  تا بتوانی یه قدم به جلو بر داری   

 

هیچ رازی در موفقیت وجود ندارد..موفقیت نتیجه آمادگی..تلاش سخت..و درس گرفتن از شکست هاست

 

  همیشه زیرکترین آدم ها کسانی نیستند که کمترین میزان شکست را دارند بلکه کسانی هستند که از شکست ها بهترین درس را میگیرند...

 

شکست معمولا یک موقعیت موقتی است..ولی نا امید شدن آن را به یک موقعیت دائمی تبدیل میکند

 

 شکست باید  مثل یک معلم برای ما باشه  ..نه یک مانع برای پیشرفت...

 

شکست می تواند باعث بشه یه مقداری از کارها عقب بیافتی ولی نباید مسبب مغلوب شدنت باشد...

 

شکست به منزله یک وقفه در کارهایت هست ولی نه یک نقطه پایان.

 

.تنها در صورتی می توانی از شکست اجتناب کنی که چیزی نگی ..کاری نکنی...و هیچ چی نباشی ...

 

اگرنمی توانی  اشتباه کنی یعنی هیچ کاری نمی توانی بکنی

 

بزرگترین موهبت این نیست که هیچ زمان شکست نخوری... بلکه این است که بعد از هر شکست بتوانی دوباره بلند بشوی 

قضاوت دیگران نسبت به من روی  تعداد دفعاتی نیست که شکست خورده ام..بلکه روی تعداد دفعاتی است که موفق شده ام ..

 

و تعداد دفعاتی که موفق شده ام دقیقا زمانی بوده که بلا فاصله بعد از این که شکست خورده ام  دوباره به تلاش ادامه داده ام و موفق شده ام....  ....

 

بیشتر آدم ها زمانی نا امید میشوند که چیزی به موفقیتشون نمانده..در یک قدمی پیروزی  دست از تلاش بر می دارند...آنها در دقیقه آخر تمامی امید خود را از دست میدهند..یک قدم مانده به خط پایان و پیروزی    ...

 

  و در پایان بدانیم که:

اگر احتمال شکست وجود نداشت ..پیروزی

ویتامین ها

گروهی  از مواد در بدن نقش بسیار حیاتی

دارند  هر چند که در روز به آنها کمتر احتیاج داریم .

ویتامین ها یکی از مواردی هستند که اگر به بدن نرسند بیمار می شویم .

ویتامین ها را باید به اندازه کافی مصرف کرد البته نسبت به سایر مواد غذایی بدنمان کمتر به آنها نیاز دارد ولی اگر به مقدار زیاد یا خیلی کم مصرف شوند عوارض خیلی بدی دارند .

ویتامین ها دو دسته اند 

1-                  محلول در آب

2-                  محلول در چربی

 

                            - ویتامین های محلول در آب

الف -  ویتامین C

این ویتامین در موادی چون پرتقال گوجه فرنگی کلم شیر به وفور یافت می شود کمبود این ویتامین باعث بیماری اسکوروی      می شود که علائم آن خونریزی زیر پوستی کم شدن وزن و خستگی شدید عظلانی و عصبی می شود .

ب- ویتامین B

که این ویتامین در موادی چون تخم مرغ نان گندم جگر ماهی یافت می شود

ویتامین B

خود به 8 گروه تقسیم می شود که روی هم رفته آن را Bcomplex  می نامند

ویتامین B1  

کمبود این ویتامین  با عث بری بری می شود که علائم آن تحلیل رفتن اعصاب محیطی و لاغری در دست و پا می باشد این ویتامین در پوسته دانه های غلات   ( سبوس برنج ) به وفور یافت می شود .

                         ویتامین B2

از علائم کمبود این ویتامین ریزش مو دیر خوب شدن زخم ها           می باشد . در جوانه ی گندم سویا و شیر  به وفور یافت می شود.

ویتامین B6

از مهمترین کار های این ویتامین کمک به خون سازی وسوختن  قند ها در بدن می باشد این ویتامین در سبزیجات و شیر یافت می شود .

ویتامین B12

از علائم کمبود این ویتامین کم خونی را می توان نام برد که این ویتامین نیز مانند سایر

ویتامین های گروه B در شیر یافت می شود 

نیاسین :

          کمبود این ویتامین باعث نوعی بیماری پوستی ، عصبی و گوارشی می شود که پلاگر نام دارد.

 

       ا سید فولیک و اسید پانتو تنیک و بیوتین :

   نیز جزء خانواده گروه B می باشند که در سوخت و ساز گلوکز در سلول ها و بافت ها نقش دارند و در سبزیجات و سیر و سویا یافت می شوند.

2- ویتامین های محلول در چربی :

این ویتامین ها حتما باید با غذای چرب مصرف شوند که جذب بدن گردند .

الف ویتامین A

این ویتامین ها باعث رشد ، سلامت چشمها می شود کمبود این ویتامین باعث شبکوری می شود این ویتامین در میوه های زرد مثل هویج و و زرده ی تخم مرغ و جگر و قلوه یافت می شود .

ب – ویتامین D

این ویتامین باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می شود کمبود این ویتامین باعث بیماری راشیتیسم و  فساد دندان ها می شود این ویتامین در شیر و کره به وفور یافت   می شود .

    ج- ویتامین K

این ویتامین باعث لخته شدن خون به طور طبیعی می شود و کمبود آن باعث بند

نیامدن خون می شود کاهو و کلم و گوجه فرنگی از منابع بسیار مهم این ویتامین

هستند .

د- ویتامین E

این ویتامین باعث تولید مثل طبیعی می شود و کمبود ش باعث اختلالات عصبی

و تولید مثلی می شود . این ویتامین در سبزیها و شیر و کره به وفور یافت می شود .   

 

جهت اطلاعات بیشتر به کتاب ویتامین ها رجوع کنید ، نوشته ی آیزاک آسیموف   ، ترجمه شهناز خانلو

روش برای افزایش رضایت از زندگی

در چند سال اخیر ‌، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان به بررسی اطلاعات درباره پرسشی پرداخته‌اند كه قبلاً‌ برای فلاسفه مهم بود : چه چیزی باعث رضایت ما می‌شود ؟


پژوهشگران به این منظور تحقیقات گسترده‌ای در سراسر جهان انجام داده‌اند تا ببینند چگونه چیزهایی مانند پول ، نگرش ، فرهنگ ، حافظه ، تندرستی ، نوع‌دوستی و عادات روزانه بر احساس بهروزی ما تأثیر می‌گذارد . حوزه جدید روان‌شناسی مثبت پر از یافته‌های جدیدی حاكی از آن است كه اعمال ما تأثیر چشمگیری بر احساس خوشبختی و رضایت ما از زندگی دارد. 10 راهبرد ثابت‌شده برای افزایش رضایت عبارتند از :

 لحظات روزانه زندگی را درك كنید
هر از چندی مكث كنید تا گل سرخی را ببویید یا كودكان را حین بازی تماشا كنید. كسانی كه درنگ می‌كنند تا وقایعی را كه به‌طور عادی با عجله پشت سر می‌گذارند، ببینند یا در طول روز به وقایع خوشایند روزانه فكر می‌كنند، افزایش قابل توجهی را از نظر رضایت و كاهش افسردگی گزارش می‌كنند.

از مقایسه بپرهیزید
چشم و هم‌چشمی جزئی از بسیاری از فرهنگ‌هاست اما مقایسه خودمان با سایرین می‌تواند به رضایت و عزت نفس لطمه وارد كند. به جای مقایسه كردن با دیگران، توجه خود را به دستاوردهای شخصی معطوف كنید تا به رضایت بیشتری دست یابید.

بیش از اندازه به پول توجه نكنید
كسانی كه پول را در رأس فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین هستند. این امر در ملل و فرهنگ‌های گوناگون یكسان است. هر چقدر بیشتر رضایت را در كالاهای مادی بجوییم، كمتر آن را می‌یابیم. رضایت، عمر كوتاهی دارد و گذراست. پول‌دوستان نیز در آزمون پویایی و خودشكوفایی نمره اندكی می‌گیرند.

اهداف معنادار داشته باشید
كسانی كه برای تحقق چیزی ارزشمند تلاش می‌كنند، بسیار راضی‌تر از كسانی هستند كه رؤیاها یا آرزویی ندارند. این اهداف می‌تواند به سادگی یاد‌گرفتن مهارتی جدید یا بار آوردن بچه‌ها به شیوه‌ای اخلاقی باشد. انسان همواره برای رشد به نوعی معنا نیاز دارد. به گفته دانشمندان، رضایت و خوشبختی در محل تلاقی لذت و معنا قرار دارد. هدف چه در محل كار و چه در خانه آن است كه فعالیت‌هایی انجام دهیم كه از نظر شخصی هم لذت‌بخش و هم مهم باشد.

در كار ابتكار به خرج دهید
میزان رضایت شما از شغل تا حدی به ابتكاری كه به خرج می‌دهید، بستگی دارد. محققان معتقدند هنگامی كه خلاقیت به خرج می‌دهیم، به دیگران كمك می‌كنیم و راه‌های بهبود در امور را پیشنهاد می‌كنیم یا كارهای اضافی انجام می‌دهیم، از كارمان بیشتر احساس اغنا می‌كنیم.

دوست پیدا كنید و به خانواده اهمیت دهید
افراد راضی معمولاً‌ خانواده، دوست و روابط بهتری دارند. اما صرف كمیت رابطه با افراد كافی نیست، بلكه كیفیت آن نیز اهمیت دارد. انسان به رابطه نزدیك نیاز دارد؛ رابطه‌ای كه در برگیرنده تفاهم و توجه باشد.

لبخند بزنید، حتی زمانی كه حالش را ندارید
به‌نظر ساده می‌رسد اما بسیار مؤثر است. افراد راضی امكانات موجود، فرصت‌ها و موفقیت را می‌بینند. وقتی آنان به آینده نگاه می‌كنند، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می‌كنند، معمولا گزینه‌های مثبت را می‌بینند. حتی اگر از بچگی اینگونه بزرگ نشده‌اید كه نیمه پر لیوان را ببینید، با تمرین نگرش مثبت به عادت تبدیل می‌شود.

طوری تشكر كنید كه گویی واقعاً قدردان هستید
كسانی كه عادت به سپاسگزاری دارند، معمولاً‌ سالم‌تر و‌ خوشبین‌تر هستند و بیشتر به سوی تحقق اهداف پیشرفت می‌كنند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی كه به كسانی كه به آنان كمك كرده‌اند، نامه تشكرآمیز می‌نویسند، از نظر رضایت در سطح بالا و از نظر افسردگی در سطح پایینی قرار دارند. به علاوه اثر یك نامه تشكرآمیز تا هفته‌ها طول می‌كشد.

از خانه بیرون بروید و ورزش كنید
تحقیقات نشان می‌دهد كه ورزش می‌تواند به اندازه داروها در درمان افسردگی مؤثر باشد و در عین حال هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز نداشته باشد. به علاوه، هزینه آن نیز به‌مراتب كمتر است. ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد، امكان تعامل با دیگران را فراهم می‌كند، هورمون‌های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌كند و عزت نفس را افزایش می‌دهد.

 بخشش را فراموش نكنید
نوع‌دوستی و بخشش را به جزئی از زندگی خود تبدیل كنید و از این كار مقصودی را بجویید. محققان می‌گویند كمك به همسایه، داوطلب‌شدن برای انجام كارهای عام‌المنفعه یا اهدای كالا و خدمات باعث ایجاد احساس خوبی در شخص می‌شود كه مزایای زیادی از نظر تندرستی به همراه دارد كه از ورزش كردن یا ترك كردن سیگار هم بیشتر است. گوش كردن به درد دل دوست، یاد دادن مهارت‌ها، توجه به موفقیت‌های دیگران و روحیه گذشت نیز به رضایت می‌افزاید. محققان می‌گویند كسانی كه برای دیگران خرج می‌كنند، بیشتر از كسانی كه برای خودشان خرج می‌كنند، احساس رضایت می‌كنند

راههای ایجاد علاقه و انگیزه

انگيزه چيست؟
در كتاب‌هاي روان‌شناسي انگيزه را نيروي دروني كه براي رسيدن به هدف مي‌تواند موثر باشد معرفي كرده‌اند. بد نيست مثالي بزنیم: شما زماني كه احساس گرسنگي يا تشنگي مي‌كنيد، بدون اينكه كسي به شما چيزي بگويد، براساس نيروي دروني به‌طرف غذا و آب مي‌رويد. يعني نيازي كه در شما ايجاد شده باعث مي‌شود غذا ميل كنيد، يا آب بنوشيد. .
 
بنابر اين شايد لازم است كه قبل از انگيزه، موضوع رسيدن به هدف براي ما به صورت يك نياز مطرح شود. به عبارت ديگر در موضوع درس خواندن بايد هر دانش‌آموزي خود را محتاج درس خواندن بداند و مطالعه و يادگيري را نياز خود بداند؛ در اين صورت انگيزه يا همان نيروي دروني مي‌تواند دانش‌آموز را با رغبت بيشتري به طرف هدف، كه همان يادگيري دقيق است، هدايت كند. .

 

چرا براي درس خواندن انگيزه لازم است؟
درس خواندن سخت‌ترين و راحت‌ترين كار دنياست. سخت‌ترين است چون بايد اطلاعات و معلومات زيادي را در حافظه خود نگه داريد. بايد سختي حل تمرين و كار كردن را تحمل كنيد. بايد ساعت‌ها در كلاس با رعايت نظم و انضباط به صحبت‌هاي معلم گوش بدهيد. از طرف ديگر راحت‌ترين كار دنياست، اگر با ساير كارهاي دنيا مقايسه شود كه در آن صورت متوجه مي‌شويد كه درس خواندن تنها كاري است كه اگر درست انجام شود لذت حاصل از آن با هيچ لذتي قابل مقايسه نيست.

 

چگونه با انگيزه باشيم؟
هنگام تدريس مباحث درسي،توجه وتمركز لازم را به گفته هاي استادومواد آموزشي داشته باشيد
 
توجه و تمركز، لازمه هر يادگيري است. چون تمركز در مطالب درسي با انگيزه درارتباط است، غالباً دانشجويان با سطح انگيزه پايين نمي توانند تمركز وتوجه طولاني مدت برروي مباحث درسي داشته باشند، معمولاً پس از چند دقيقه خسته شده و كانون توجه خود را از موضوع درسي باز گرفته و برموضوعات ديگر متمركز مي كنند .

براي ساعات مطالعه وانجام تكاليف خودبرنامه اي منظم ودقيق تدوين كنيد.
 
اصل برنامه ريزي براي مطالعه بسيار مهم است. چنانچه فردي بخواهد استفاده مناسبي از ساعات روزانه خود داشته باشد بايد برنامه اي كامل و دقيق تهيه نمايد .

در انجام تكاليف پايداري بخرج دهيد و تا اتمام آن دست از كار نكشيد .
 
اين اصل يكي از اصول بسيار مهم دررسيدن به موفقيت است. گاهي اوقات ديده مي شود، زماني كه فرد يادگيرنده درانجام تكاليف با عدم پيشرفت مواجهه مي گردد. از ادامه آن منصرف شده و در جهت اتمام آن تلاش نمي كند .

سعي كنيدكه در بحثها و مناظره هاي كلاسي فعالانه شركت داشته باشيد.
 
اين كار چند مزيت دارد. اول اينكه اگر دانشجو بخواهد فعالانه به بحث در باره مطالب درسي بپردازد بايد قبل ازحضور در كلاس درباره مطالب ومباحث مورد نظر اطلاعاتي جمع آوري نمايد. دوم اينكه ازاين طريق مي آموزد چگونه ابراز وجود كرده و فعالانه در حل مسائل تلاش نمايد. سوم اينكه گاهاً تشويق اساتيد و دانشجويان خود نيز باعث افزايش انگيزه در فرد مي گردد.

تلاش كنيد كه مطالعات خود راگسترش دهيد و مطالب جانبي و خارج از مباحث كتاب را مطالعه نمائيد
 
با رعايت اين اصل اولاً، بر معلومات شما افزوده شده و مطالب كتاب درسي بيشتر قابل فهم است. دوماً به هنگام شركت دربحثها و مناظره هاي كلاسي خواهيد توانست از معلومات اندوخته خود استفاده كرده و آنها را دراختيارديگران قراردهيد.

در مطالعات خود مطالب رابه طور معني دار و درارتباط بامطالب ازقبل آموخته شده بياموزيد.
 
مطالب جديد را بايد به مطالبي كه از قبل آموخته ايد ربط دهيد. با اين كار يادگيري شما به طور معني دار صورت خواهد گرفت.

شیوه های موفقیت در آزمون های تستی

دانش آموزان بسيار زيادي هستند که با وجود داشتن اطلاعات علمي بسيار بالا به دليل تسلط نداشتن به مهارت هاي مديريت زمان و تست زني نمي توانند به همه پرسشهايي که پاسخ آنها را مي دانند پاسخ صحيح دهند.
دراين مقاله نکاتي را درباره روشهاي تست زدن در منزل توضيح خواهيم داد.
حتما برايتان اتفاق افتاده است که پس از جلسه آزمون سوالاتي را جواب داده ايد که در جلسه نتوانسته بوديد به آنها پاسخ دهيد. اين يک موضوع کاملا طبيعي است.
اگر خوب فکر کنيد، متوجه خواهيد شد زمان اولين و مهمترين عامل موثر در اين تفاوت است و تنها راه از ميان بردن تاثير اين عامل تکرار و تمرين شرايط تست زني در جلسه آزمون يعني زدن (تست زماندار) است.
پيش از اين که در مورد روش تمرين تست زماندار در منزل برايتان توضيح دهيم ، مي خواهيم درباره فوايد تست زماندار نکاتي را يادآوري کنيم.
الف - فوايد تست زماندار تمرين (تست زماندار) 2 مزيت بسيار موثر دارد:
1- افزايش سرعت: دونده اي را تصور کنيد که در حال تمرين براي شرکت در مسابقات سرعتي است.
اگر اين تمرينات بدون در نظر گرفتن زمان انجام شود، سرعت دونده افزايش نخواهد يافت اما اگر اين دونده در هر بار تمرين زمان دويدن خود را ثبت کند، مي تواند آن را افزايش دهد. يعني در تمرين بعدي سعي کند سريع تر بدود. (تست زماندار) سبب مي شود شما تلاش کنيد سريع تر تست بزنيد و اين سبب افزايش سرعت شما خواهد شد.
2- افزايش قدرت تنظيم وقت: برخي داوطلبان پس از شنيدن مزيت اول درخصوص تمرين اظهار بي نيازي مي کنند و مي گويند (من وقت اضافه هم مي آورم). اين گونه داوطلبان معمولا در امتحانات بي دقتي مي کنند؛ چون بسيار سريع به سوالات پاسخ مي دهند. اما زدن تست زماندار سبب مي شود شما به صورت تجربي بتوانيد قدرت خود را تنظيم کنيد. درست مثل زماني که مي خواهيد از خيابان عبور کنيد. قطعا نيازي به محاسبه شتاب خود، شتاب ماشين و محاسبه نقطه برخورد نداريد و قطعا با تجربه و احساس خود اين کار را انجام مي دهيد.
زدن تست زماندار سبب مي شود شما بتوانيد در جلسه آزمون وقت خود را تنظيم کنيد. يعني هم با سرعت و هم با دقت تست بزنيد.
ب -شرايط تست زني زماندار
شرايط و روش صحيح زدن تست زماندار در منزل را در 4 بخش بررسي مي کنيم.
1- مبحث تست زني:
حفظ تعادل تست زني و اين که بتوانيم درهفته از تمامي دروس تست زماندار بزنيم کار ساده اي نيست ؛ اما اگرهر روز دروس مطالعه شده 3 روز پيش را تست بزنيم سبب خواهد شد (اگر برنامه متعادلي داشته باشيم) تست زني هم متعادل شود.

2- در چه ساعتي از روز: اگر اين کار برايتان دشوار نيست و به آن علاقه مند هستيد، هر ساعتي که تمايل داريد، اين کار را انجام دهيد؛ اما اگر اين کار برايتان سخت است و در آن تعلل مي کنيد، آن را در زنگ مطالعات دوم (ميان برنامه) قرار دهيد.
3- چند درس؟: با توجه به اين که کنکور يک آزمون جامع است و ما بايد در چند درس زمان خود را کنترل کنيم ، بنابراين لازم است در منزل هم تمرين ها در چند درس (حداقل 3 درس) باشد. به اين ترتيب ، علاوه بر کنترل زمان در چند درس تمرين انتقال ذهني (از يک درس به درس ديگر) نيز صورت خواهد گرفت.
4- در چه مدت زمان:
 علاوه بر عامل زمان ، اضطراب ناشي از امتحان نيز بر روند پاسخگويي در نتيجه گيري ما تاثير خواهد گذاشت. بنابراين بهتر است زمان تست زني در منزل از زمان استاندارد کوتاه تر باشد. اين موضوع سبب جبران تاثير عامل اضطراب در جلسه امتحان خواهد شد و آزمون ما را بيشتر به کنکور شبيه خواهد کرد.

5- از کدام منبع:
همان طور که گفته شد، هدف از زدن تست زماندار افزايش سرعت و قدرت تنظيم وقت است. البته يادگيري نيز به صورت ناخودآگاه انجام خواهد شد؛ اما هدف يادگيري نيست. بنابراين ، بهترين منبع تستهاي سراسري و آزاد سالهاي گذشته است. براي اين که تستهاي شما از يک مبحث و تکراري نباشد، بهتر است در هر درس 10 سوال را به صورت تصادفي از قبل انتخاب کنيد (مثل بگوييد: شماره هاي زوج مبحث... تا سوال 20) يا اگر مي خواهيد در يک درس از 2 مبحث تست بزنيد، مي توانيد بگوييد 5 تست از هر مبحث که مثلا مضارب (5 يعني سوالهاي 5، 10، 15، 20 و 25) را انتخاب خواهيد کرد. به اين ترتيب ، علاوه بر ايجاد تنوع در پرسشها منابع معتبري را نيز انتخاب نموده ايد.

خلاصه عوامل مؤثر در تست زدن:

زمان

 

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در حین پاسخگویی به سؤال‌ها با آن روبرو می‌شوند، کم آوردن وقت و دستپاچه شدن آنهاست. برای برطرف نمودن این مشکل باید سعی کنید که وقت خود را با توجه به ارزش هر سؤال زمان بندی کنید و مدت زمانی که برای پاسخگویی به آن سؤال تعیین شده، هماهنگ باشد.

 

سرعت عمل سرعت عمل باعث استفاده مطلوب ما از مزان می‌شود و در آزمون های تستی اهمیت بسزایی دارد. چنانچه داوطلب با آمادگی کامل در جلسه آزمون شرکت کند، با حضور ذهن می‌تواند پاسخ دهد؛ زیرا سؤال‌ها برای او آشنا خواهد بود و با مشکل اتلاف وقت روبرو نمی شود. نکته مهم در سرعت عمل این است که اگر شما در موقع پاسخگویی، پاسخ سؤالی را فراموش کرده باشید، می‌توانید کنار آن سؤال تیک بزنید و به بقیه سؤال‌ها بپردازید ودر مرحله آخر که وقت اضافه آوردید، با خونسردی و آرامش بیشتر در مورد آن سؤال فکر کنید.

 

دقت

 

دقت نکته مهم دیگر در تست زدن دقت است. در پاسخ به سؤال های چهار گزینه ای باید دقت کنید که خانه را اشتباه پر نکنید. خیلی از داوطلبان با آمادگی کامل سر جلسه حضور می‌یابند، ولی با یک بی دقتی، پاسخ سؤالی را در یک خانه دیگر که مربوط به سؤال دیگری است، پر می‌کنند و بدون توجه به شماره سؤال ها، همه پاسخ‌ها را تا آخر جابجا می‌زنند. لذا دقت کنید که در موقع پر کردن پاسخنامه دچار چنین اشتباهی نشوید و شماره هر سؤال را با شماره پاسخنامه تطبیق دهید. سؤال‌ها و جواب‌ها را دقیقاً بخوانید. نکات ریزی در سؤال های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچار اشتباه کند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

 

در سؤال هایی که آخر آنها به کلمه � می‌شود � و � نمی شود � ختم می‌شود، ممکن است داوطلبی که سؤال را دقیق نمی خواند، این کلمات را اشتباه ببیند و در نتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.

نکته دیگر این است که در آزمون های چهار گزینه ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولیه گزینه، آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر صرف نظر کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آنها با یکدیگر صحیحترین گزینه را انتخاب کنید.

در سؤال های جور کردنی بتدریج که موارد را با هم جور می‌کنید، آنها را حذف کنید. در این صورت پاسخ‌ها کمتر خواهد شد و احتمال کاربری مجدد آنها کاهش خواهد یافت.

در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید؛ مگر در مواقعی که مطمئن هستید.

پاسخ هایی را که می‌دانید غلط است، کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخ‌ها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.

سؤال های آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید که سؤالی پیچیده است، وقت خود را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید؛ کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهدی.

همه سؤال‌ها را جواب ندهید. سؤال هایی که تصادفی پاسخ داده می‌شود، شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند؛ چون هر پاسخ غلط، نمره ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد، از دادن پاسخ های تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخ‌ها را مرور کنید، اما سعی در عوض کدرن پاسخ‌ها نداشته باشید.

سؤال هایی را که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکالتان برطرف شود. خلاصه ای از آنچه را که در پاسخگویی به سؤال های چهار گزینه ای و انتخاب گزینه صحیح لازم می‌دانستیم، برایتان آوردیم. با به کار گیری نکات مذکور می‌توانید توانایی روش صحیح تست زدن را در خود افزایش دهید و نقاط ضعف خود را از بین برده تا بهتر بتوانید خود را برای آزمون سراسری آماده سازید. ما هم برای همه شما آروزی توفیق می‌کنیم.

 

مشاهده اجرام آسمانی

نرم افزار مشاهده اجرام آسمانی، با بزرگترین تلسکوپ های جهان

مشاهده آسمان، سیارات، ستاره ها، و اجرام آسمانی مختلف، سرگرمی محبوب بسیاری از افراد است. افراد آماتور زیادی با خرید تلسکوپ های ساده به مشاهده آسمان میپردازند و از آن لذت میبرند.

اما دسترسی به تلسکوپ های حرفه ای برای بیشتر افراد امکان پذیر نیست. چون یا بسیار گران قیمت هستند، و یا مثل تلسکوپ هابل در جایی قرار دارند که امکان دسترسی و استفاده از آنها را برای افراد عادی غیر ممکن میسازد.

اما نرم افزار Microsoft WorldWide Telescope میتواند امکان دسترسی به بزرگترین و معروف ترین تلسکوپ های جهان را برای شما فراهم کند.

ادامه نوشته

مطالعات اجتماعی

نکات و سوالات تستی مطالعات اجتماعی درس اول تا پنجم / ششم ابتدایی


دانلود اینجا


منبع: سابت تلاشگران

کلیک کنید

60 سوال

آزمون 60 سوالی پایه ششم

ادامه مطلب را کلیک کنید.

ادامه نوشته

رمز جدول مندلیف

زبان سوم راهنمایی2

.You won't let her go,………… ?

a.will you         b.would you      c.won’t you            d.do you

 

2.Foreign languages ……………. in this school next year.

a.are taught       b.will teach      c.are teaching        d.will be taught


3.We hope that he …………… on time.

ادامه نوشته